Nieuws/Binnenland

ProRail: felle verlichting en hulpborden werken

Voorzichtig succes tegen spoorsuïcide

Door Paul Eldering

Hollandse Hoogte / Erik van 't Woud

Bilthoven - ProRail neemt extra maatregelen op locaties waar veel zelfdodingen plaatsvinden. Afgelopen jaren heeft ProRail al fors geïnvesteerd in onder andere cameratoezicht en hekken. Ook zijn er succesvolle proeven gedaan met zogeheten antiloopmatten, felle verlichting en borden die verwijzen naar 113 zelfmoordpreventie.

Hollandse Hoogte / Erik van 't Woud

„De maatregelen leiden tot een sterke afname van zelfdoding op locaties waar voorheen vaak incidenten plaatsvonden. Voor ons is dat reden deze aanpak uit te breiden naar andere hotspots”, zegt Jaap Eikelboom van ProRail.

„Door proactief in te grijpen halen we, samen met vervoerders en hulpdiensten, dagelijks suïcidale personen van het spoor, die anders mogelijk voor de trein waren gesprongen. Bovendien konden door verscherpt cameratoezicht met grote regelmaat machinisten tijdig worden gewaarschuwd wanneer er personen bij het spoor waren”, weet Eikelboom. „Treinen konden daardoor afremmen, waardoor een aanrijding werd voorkomen.”

Tragedies

Vorig jaar pleegden 215 mensen zelfmoord op het Nederlandse spoor. Dat aantal ligt al jaren op dit niveau, het gebeurt gemiddeld zo’n anderhalf keer per miljoen treinkilometers. Naast de tragedies voor alle betrokkenen, zorgde dit ook voor ongeveer een miljoen langdurig vertraagde reizen. De kosten voor spoorbedrijven en reizigers bedragen jaarlijks meer dan 60 miljoen euro.

ProRail is met de politie, het Openbaar Ministerie en vervoerders in gesprek om de afhandeling te verkorten. „Gemiddeld genomen kost een suïcide-afhandeling nu nog zo’n 2,5 uur. Het is de bedoeling dat dit door deze afspraken met een uur verkort kan worden. Dat moet onder meer mogelijk worden door treinen en het spoor sneller te reinigen en de mensen die een rol spelen bij de afhandeling onmiddellijk ter plekke te krijgen”, aldus de zegsman.

Ook camera’s aan de voorkant van treinen kunnen een bijdrage leveren om live te registreren wat er precies is gebeurd. Zodat bijvoorbeeld moord of doodslag kan worden uitgesloten.

Zorgvuldigheid

Eikelboom: „Zo wordt het onderzoek naar de toedracht vereenvoudigd. Ook kunnen procedures door gebruik te maken van nieuwe technieken worden verkort, waarbij zorgvuldigheid altijd gewaarborgd moet zijn.”

Opvallend is dat Nederland in West-Europa koploper is met het hoogste aantal zelfdodingen op het spoor in relatie tot inwoners en treinkilometers. Dat blijkt uit een internationale vergelijking van NS en ProRail in de periode 2011-2016.

Zaterdag in De Telegraaf een reportage over zelfdoding op het spoor:

Volg ook onze hele serie Spoorbewakers.

Lees meer over