Nieuws/Binnenland

Klassieke kersthit blijft kassa

Het nummer White christmas werd groot door Bing Crosby.
1 / 4

Het nummer White christmas werd groot door Bing Crosby.

Hollandse Hoogte

Elk jaar proberen wel enkele Nederlandse artiesten een kersthit te scoren, maar toch blijft het Nederlandse aandeel in de jaarlijkse dosis kerstmuziek die over ons wordt uitgestort zodra Sinterklaas de deur uit is, klein. Daardoor is het elk jaar vooral kassa voor artiesten als George Michael en Mariah Carey en de erven van Irving Berlin, de componist van White christmas.

Het nummer White christmas werd groot door Bing Crosby.
1 / 4

Het nummer White christmas werd groot door Bing Crosby.

Hollandse Hoogte

De kerstmuziekhater kan sinds gisteren geen winkel meer binnen en menig kroeg of restaurant kan hij ook maar beter links laten liggen. Om maar niet te spreken van bepaalde radiostations, die deze dagen helemaal uit den boze zijn. Onderzoek in opdracht van Buma-Stemra wijst uit dat tien procent van de Nederlanders een hekel heeft aan de bekende seizoens-hits, die ieder jaar opnieuw tevoorschijn komen zodra de sinterklaascadeaus zijn uitgepakt. Oh denneboom wordt daarbij als irritantst ervaren. Maar hetzelfde onderzoek wijst veelzeggender uit dat winkelend publiek nog altijd het liefst gewoon All I want for christmas is you van Mariah Carey hoort.

Hoe traditioneel ook, dit betekent dus elk jaar opnieuw cashen voor dezelfde artiesten. Website Prezzybox houdt bij wat de bekendste kerstnummers aan royalties opleveren. De tellers slaan tot nu toe dit jaar het gunstigst uit voor vooral de verwachte namen. De meter van The Pogues loopt dankzij Fairytale of New York opvallend genoeg het hardst: zij gaan richting een half miljoen euro. Mariah Carey (430.000 euro voor All I want for christmas is you) en George Michaels Wham! (275.000 euro voor Last christmas) zitten de Ieren echter op de hielen.

Deze artiesten kunnen ze evengoed nog niet tippen aan de échte grootverdieners in dit specifieke genre. The Richest becijferde vorig jaar dat bij de vijftien nummers waaraan het meest verdiend wordt, drie kersthits zitten. The christmas song leverde Mel Tormé en zijn erven al ruim 17,5 miljoen euro op. Santa Claus is coming to town leverde Haven Gillespie en Fred Coots en hun nabestaanden al dik 25 miljoen op. Irving Berlin, ook al niet meer onder ons, harkte met het vooral door Bing Crosby vertolkte White christmas het grootste bedrag binnen: 33,5 miljoen.

Concurrentiestrijd

Hoe vastomlijnd het vaste repertoire soms ook lijkt, kerstmuziek blijft onvermoeid big business voor platenmaatschappijen. Zie bijvoorbeeld de vaak bikkelharde concurrentiestrijd in Engeland, waar met kerst op één staan er nog écht toe doet. Veelzeggend blijft echter dat ook die strijd al jaren geen nieuwe klassiekers heeft opgeleverd.

„Kerstmis speelt, lijkt mij, bij alle platenmaatschappijen in alle landen, omdat muziek in deze periode heel belangrijk is”, aldus Fulco Polderman, marketing Sony Music en ingewijde in de muziekmarkt. „Het gaat bij platenmaatschappijen aan de ene kant om de catalogus, ofwel de muziek die we al hebben en die we opnieuw beschikbaar maken, zoals bijvoorbeeld een oudere kerstplaat van Michael Bublé sinds drie weken weer in de lift zit. Maar elk jaar wordt er ook weer veel nieuwe kerstmuziek uitgebracht.”

Dat het moeilijk is om met een nummer tot de gevestigde orde te geraken, is daarbij een gegeven. „Behalve misschien Marco Borsato’s Kerstmis zou ik geen recente Nederlandse kerstklassieker durven noemen, eerlijk gezegd. Maar dus ook geen Amerikaanse of Engelse! De meest gestreamde nummers zijn volgens mij nieuwe versies van oude hits. Dat zegt natuurlijk veel.”

Wie niet waagt, wie niet wint, denken evengoed genoeg artiesten elk jaar. Zo doen de Toppers dit jaar een duit in het zakje met Een heel gelukkig kerstfeest. Ook Miss Montreal werpt zich vanuit het A-segment op in het eindejaarsgedruis. Christmas hearts is opgewekt en klingel-klangelig genoeg om een waardige opvolger te worden voor Being alone at christmas, haar eerste poging uit 2009, die voor bescheiden begrippen ook al prima slaagde.

We kúnnen het namelijk wél, kersthits scoren die aan het selecte vaste, veelal internationale clubje zijn toegevoegd in de loop der tijd. André Hazes’ Eenzame kerst is gebleven, net als Fay Lovsky’s Christmas was a friend of mine. Marco Borsato’s Kerstmis uit 2009 is, hoe eigentijds ook, hard op weg die vaste plek te veroveren.

Zoveel als Mariah Carey of George Michael zal dat hem niet opleveren, maar in deze strijd is de eer ook al veel waard.