Nieuws/Binnenland

Slob zet waakhond op NPO-start

NPO

Den Haag - De Autoriteit Persoonsgegevens zet haar tanden in de publieke omroep. Onderzocht wordt of de NPO zijn boekje te buiten gaat door persoonsgegevens van kijkers door te spelen naar commerciële bedrijven.

NPO

Kijkers van NPO Start, de opvolger van de Uitzending Gemist, werden kort geleden onaangenaam verrast door een melding op hun scherm dat de app voortaan de kijkgegevens van gebruikers deelt met adverteerders. Wie de gemiste NPO-programma’s wilde bekijken, moest daarmee akkoord gaan.

Bij SP-Kamerlid Kwint schoot dat in het verkeerde keelgat. Hij vindt het ’dubieus’ dat de met meer dan 800 miljoen euro aan belastinggeld gespekte publieke omroep zulke persoonlijke gegevens voor commerciële doelen verstrekt.

’Eigen verantwoordelijkheid’

Minister Slob noemt het ’de eigen verantwoordelijkheid’ van de NPO om zulke stappen te nemen, maar of het door de beugel kan weet hij niet. Daarom zet hij de Autoriteit Persoonsgegevens op de zaak.

De NPO kampt momenteel met miljoenentekorten uit reclamegelden. Kijkers lijken steeds minder trek te hebben in de publieke omroep. Netflix is populair, lineair televisiekijken neemt af.

Teruglopende reclame-inkomsten

Minister Slob wil dat de NPO vanwege de teruglopende reclame-inkomsten gaat bezuinigen. De publieke omroep spartelt hevig tegen. Het gat kan mede middels het verkopen van persoonsgegevens van kijkers deels worden gedempt.

Voor voormalig PvdA’er Martijn van Dam, tegenwoordig omroepbaas bij de NPO, is de affaire pijnlijk. Als Kamerlid streed hij vurig tegen cookies zoals de publieke omroep nu gebruikt. Die bezieling lijkt plotsklaps gedoofd nu hij een andere broodheer heeft.