Nieuws

Hackathons verenigen grote organisaties en ontwikkelaars

Innoveren in een weekend

Ontwikkelaar en spreker op tech-events Justin Halsall (l) in actie tijdens een hackathon.

Ontwikkelaar en spreker op tech-events Justin Halsall (l) in actie tijdens een hackathon.

EIGEN FOTO

Amsterdam - Albert Heijn die boodschappen per fiets bezorgt en Spotify die muziek aan een loopritme aanpast. Het lijken innovatieve ideeën van grote bedrijven, maar zijn afkomstig van onafhankelijke ontwikkelaars. Bedacht tijdens een hackathon. Evenementen waar ontwikkelaars in één weekend proberen een vernieuwend product neer te zetten.

Ontwikkelaar en spreker op tech-events Justin Halsall (l) in actie tijdens een hackathon.

Ontwikkelaar en spreker op tech-events Justin Halsall (l) in actie tijdens een hackathon.

EIGEN FOTO

Met hackatons willen grote organisaties innovatie in het bedrijf stimuleren en nieuwe samenwerkingen met externe partijen aangaan. „Ze hebben vaak een behouden cultuur en doordat ze aan regelgeving gebonden zijn of zich blijven richten op successen uit het verleden verdwijnt experimenteren en aanpassen uit hun DNA”, vertelt Miguel van Bodegom, voorzitter van de Dutch Open Hackathon 2016 die komend weekend plaatsvindt.

KLM is initiatiefnemer van het event. Door data en api’s vrij te geven aan ontwikkelaars plus probleemgebieden te omschrijven hopen bedrijven creatieve oplossingen te horen en samen sneller te innoveren.

Ontwikkelaars krijgen voor de sessie van start gaat al toegang tot de plek waar de data staat en kunnen zien hoe die is opgebouwd. Ook is een online discussieplatform toegevoegd, zodat deelnemers vooraf al vragen kunnen stellen aan de deelnemende bedrijven. Dit jaar zijn dat KvK, KLM, Philips, Politie, PostNL en Schiphol Group.

„Om de creativiteit te stimuleren, wordt er niet te veel richting gegeven. Plezier staat voorop”, benadrukt Van Bodegom. „Ontwikkelaars krijgen input, maar zijn vrij om te maken wat ze willen. Zo ging vorig jaar de tweede prijs naar een app om de locatie van mobiele biertaps te traceren, terwijl onder de deelnemende bedrijven geen evenementenorganisator of bierbrouwer zat.”

Webontwikkelaar Justin Halsall ziet hackathons als sport. „Keihard beuken en kijken wat voor vets je kan maken.” Volgens hem lopen de doelen van ontwikkelaars en corporates wel uitéén. „Wij willen creatief bezig zijn en lol maken, terwijl bedrijven hopen dat er innovatie uit voortkomt. Dat is niet erg, maar het moet niet het enige doel zijn.”

Hij merkt dat de events steeds vaker door startups worden aangegrepen om eigen producten te promoten. „Ze voegen data van deelnemende bedrijven aan hun bestaande dienst toe om de mogelijkheden te laten zien”, aldus Halsall die zelf nooit met een ‘klaar product’ zegt aan te komen omdat het de sport een beetje wegneemt.

De ontwikkelaar zag meerdere keren bedrijven er, zonder zijn instemming, met zijn ideeën van doorgaan. „De eerste keer zag ik het als compliment, de tweede keer ook nog wel, maar inmiddels niet meer.”

Spotify ontleende zijn running-app aan de door Halsall ontwikkelde Beat for Speed app waarbij de muziekkeuze werd afgestemd aan hoe snel iemand reed. Ook de fietsbezorgdienst voor AH komt uit zijn koker en presenteerde hij zelfs op het hoofdkantoor. Toch gaat hij niet uit van kwade bedoelingen bij de bedrijven. „Het gaat langs zoveel afdelingen, dat men uiteindelijk niet eens meer weet dat het idee afkomstig is van een hackathon.”