Nieuws/Binnenland
163421548
Binnenland

Grote drukte op site Belastingdienst, veel storingsklachten

DEN HAAG - De website van de Belastingdienst lijkt het grote aantal mensen dat zondag al direct belastingaangifte wil doen niet aan te kunnen. Via Twitter biedt de dienst verontschuldigingen aan voor het ongemak.

"Lukt het niet om aangifte te doen? Door grote drukte laten we op dit moment niet iedereen inloggen op Mijn Belastingdienst. Probeer het later nog eens, je hebt tot 1 mei de tijd", aldus de Belastingdienst. Ook wordt erop gewezen dat de app hiervoor kan worden gebruikt.

100.000 aangiftes tegelijk

Een woorvoerder van de belastingdienst laat weten dat het systeem van de belastingdienst meer dan 100.000 aangiftes tegelijkertijd kan verwerken. „Maar op de eerste dag van de aangifteperiode zijn de aantallen nog groter. We moeten daarom maatregelen nemen, om te zorgen dat de mensen die wel ingelogd zijn goed door het proces kunnen.”

Ook voorgaande jaren was er sprake van grote drukte op de eerste dag van de aangifteperiode. „We starten de publiekscampagne daarom pas later deze week. Mensen weten ons vanaf het eerste moment toch wel te vinden”, laat de Belastingdienst weten.

Allestoringen.nl heeft al duizenden klachten binnengekregen. Op die website melden mensen onder meer dat ze wel kunnen inloggen, maar dat hun gegevens niet worden geladen, om er vervolgens uit te worden gegooid.

Sinds zondag kunnen Nederlanders weer belastingaangifte doen. Miljoenen particulieren en ondernemers doen dat over het jaar 2019. Vorig jaar deden maar liefst 470.000 mensen hun aangifte al op de eerste dag. Nog nooit waren dat er zoveel. Hoe groot de aantallen nu zijn, is nog niet bekend.

’Puinhoop’

„Zoals vele voorgaande jaren is de site amper te bereiken en worden er geen gegeven opgehaald. Wat een puinhoop bij de Belastingdienst!!”, mailt een boze Yves. Ook mailer Hille is niet te spreken over de fiscus: „Eerst gooit het systeem je er uit als je gegevens worden opgehaald en nu geeft het storing aan. Leuker kunnen ze het niet maken......”

Vorig jaar was ook de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon onvoldoende. Ruim 600.000 telefoontjes kwamen vanwege de drukte niet eens in de wachtrij, van de honder bellegers kregen er vijftien nooit iemand aan de lijn. Dit jaar belooft de Belastingdienst beterschap, zegt een woordvoerder. „We zetten alle zeilen bij wat betreft bereikbaarheid en kwaliteit van de antwoorden. We zetten met man en macht alles in het werk om mensen te kunnen helpen.”