Nieuws

Geen gevolgen voor investeringen in ons land

Hudson’s Bay boert slecht

Amsterdam - De Canadese warenhuis Hudson’s Bay gaat met knikkende knieën het belangrijke laatste kwartaal in. De verkopen in de laatste weken van het jaar moeten veel goed maken voor de oudste detailhandelsbedrijf van Canada.

Maar dat gaat niet helemaal lukken, voorspelt de retailer, die vanaf de komende zomer twintig warenhuizen in de binnensteden van ons land gaat openen. Dat komt mede door de teleurstellende resultaten van de vorige drie kwartalen. Hudson's Bay schreef drie achtereenvolgende periodes rode cijfers. Het verlies van dit jaar liep op tot een kwart miljard euro, terwijl vorig jaar nog een nettowinst van €12 miljoen werd genoteerd. Topman Storch verlaagde zijn eerder gedane prognose van de omzet voor 2016 van 14,9 naar 14,5 miljard Canadese dollars.

De voornaamste oorzaak is de dalende verkoop in de VS, waar de concurrentie in het lage prijssegment moordend is. Vooral de Hudson’s winkels 5th of Saks en de outletwinkels hadden hier veel last van. Ook liepen de kosten van het moederbedrijf flink op door de uitbreidingen in Europa.

De concernomzet bedroeg in het derde kwartaal €2,3 miljard euro. Daarmee groeide de omzet met bijna 29% procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar dit kwam door overnames in Europa. Zorgwekkend is dat de vergelijkbare verkopen ( online en in winkels) de afgelopen maand met 4% daalden, terwijl ze een jaar eerder nog met 12,9% stegen.

De negatieve cijfers hebben geen invloed op de investeringen in Nederland liet Hudson’s Bay in een persbericht weten. De plannen gaan gewoon door. ,,In Nederland voeren we onze organische groeistrategie door’’, meldde de directie.

Het Canadese warenhuis vestigt zich zoals afgesproken in de twintigste mooiste panden van het failliete V&D. Deze veelal karakteristieke gebouwen worden aan de binnen- en buitenkant volledig opgeknapt. Hudson wil €300 miljoen investeren en 5000 mensen aan het werk te zetten. Die €300 miljoen wordt vooral opgehoest door de verhuurders. Inmiddels heeft Hudson’s Bay een dertiental huurcontracten gesloten.

Ondanks de matige cijfers is ceo Gerald L. Storch ervan overtuigd dat het bedrijf op het goede spoor zit. Hudson’s Bay blijft zich richten op het openen van fysieke winkels en het opzetten van een goed werkend online platform. Voor Storch is dit de enige weg. In zijn ogen moet Hudson’s een wereldwijde retailer worden. Hij is daarom opgetogen over de activiteiten in Europa. Naast de eigen warenhuizen in Nederland, nam Hudson’s Bay de Inno-winkels in België en de 137 vestigingen van warenhuis Galeria Kaufhof in Duitsland over. Hudson's Bay streek vorig jaar neer in Europa via de overname van De Canadezen hebben intussen huurcontracten getekend voor dertien te openen winkels in Nederland, waaronder locaties in Breda, Den Haag en Enschede. Doel is toe te werken naar een omzet in Nederland van € 1 mrd per jaar.