Nieuws/Binnenland
1639388
Binnenland

Politiek voelt niets voor activisme Schiphol

GroenLinks in hemd na ’stunt’ vliegveld Lelystad

Er is een maximumaantal van 500.000 vluchten op Schiphol afgedwongen. GroenLinks-voorman Groot Wassink wil Lelystad geen vliegveld geven.

Er is een maximumaantal van 500.000 vluchten op Schiphol afgedwongen. GroenLinks-voorman Groot Wassink wil Lelystad geen vliegveld geven.

Amsterdam - GroenLinks in Amsterdam staat alleen in haar streven om middels ’activistisch aandeelhouderschap’ in Schiphol de verdere aanleg van vliegveld Lelystad tegen te houden.

Er is een maximumaantal van 500.000 vluchten op Schiphol afgedwongen. GroenLinks-voorman Groot Wassink wil Lelystad geen vliegveld geven.

Er is een maximumaantal van 500.000 vluchten op Schiphol afgedwongen. GroenLinks-voorman Groot Wassink wil Lelystad geen vliegveld geven.

Gisteren lanceerde lijsttrekker Rutger Groot Wassink samen met partijleider Jesse Klaver, van wie bekend is dat ze ideologisch ver uiteen liggen en elkaar liever mijden, het proefballonnetje dat het nieuwe gemeentebestuur van Amsterdam vliegveld Lelystad moet blokkeren. „Vliegveld Lelystad is in handen van Schiphol, waarvan de gemeente Amsterdam mede-eigenaar is”, schrijven ze. Middels aandeelhoudersvergaderingen zou de stad dwars moeten liggen.

Irrelevant

In de gemeenteraad van Amsterdam wordt er lacherig op het plan gereageerd. „Het is volstrekt irrelevant”, zegt D66-raadslid Bart Vink. „Dit is luchtvaartbeleid en dat wordt door het kabinet in de Tweede Kamer besloten.” Wethouder en VVD-lijsttrekker Eric van der Burg noemt het ’leuk voor de GroenLinks-bühne’. „Er is geen mens mee geholpen. Amsterdam heeft 20 procent van de aandelen en het Rijk tachtig, dus Amsterdam kan niets wijzigen.”

Zelfs de PvdA en SP, met wie Groot Wassink een ’links pact’ sloot, zien niets in de verkiezingsstunt. „Wij houden vast aan het Alders-akkoord tot 2020 met een maximaal aantal vluchten”, zegt Dennis Boutkan (PvdA). SP-leider Laurens Ivens wil het liever ’gewoon via het Rijk’ regelen, al vindt hij wel dat Amsterdam niet actief aan Lelystad Airport moet meewerken.

De gemeente Amsterdam is de tweede aandeelhouder van de nationale luchthaven. GroenLinks zat zelf in het stadsbestuur toen het ondernemingsplan van Lelystad in 2014 werd gepresenteerd. De veelbesproken luchthaven is op dit moment in aanbouw en moet op 1 april volgend jaar de deuren openen.

Groeibeleid

Dat Lelystad nu wordt ontwikkeld, is deels het gevolg van het feit dat aandeelhouders de Schiphol-directie haar gang liet gaan. Eind 2012 besloot deze tot een actief groeibeleid, onder meer door het inzetten van lokbonussen. „Amsterdam heeft daar als aandeelhouder niets tegen gedaan”, zegt een hoge luchtvaartbron.

Amsterdam heeft de afgelopen tijd wel gevaren bij de groei van Schiphol. Vorig jaar kreeg de gemeente volgens berekeningen van deze krant zo’n 30 miljoen euro aan dividend uitgekeerd. Het jaar ervoor was de uitkering circa 38 miljoen.

Minder klandizie

Volgens Groot Wassink blijft de huidige werkgelegenheid in stand als Schiphol niet verder kan groeien nu het plafond van 500.000 starts en landingen is bereikt. Dat is allerminst zeker, omdat andere luchthavens in Noordwest-Europa harder kunnen groeien. Dit kan juist leiden tot minder klandizie, ondermijning van het netwerk en per saldo banenverlies. Aan Schiphol zijn zo’n 300.000 directe en indirecte banen gekoppeld.