Nieuws

GRENSVERLEGGER SRXP maakt declaratieproces eenvoudiger

Met klanten mee grens over

Met creativiteit kunnen Pieter Verbruggen en zijn team klanten wereldwijd vanuit Amsterdam bedienen.

Met creativiteit kunnen Pieter Verbruggen en zijn team klanten wereldwijd vanuit Amsterdam bedienen.

RICHARD MOUW

AMSTERDAM - Met behulp van software pakt SRXP één van de grootste ergernissen binnen bedrijven aan. De Amsterdamse onderneming digitaliseert het declaratieproces.

Met creativiteit kunnen Pieter Verbruggen en zijn team klanten wereldwijd vanuit Amsterdam bedienen.

Met creativiteit kunnen Pieter Verbruggen en zijn team klanten wereldwijd vanuit Amsterdam bedienen.

RICHARD MOUW

„Het declareren van onkosten door werknemers was altijd een tijdrovend proces maar met ons platform houden ze tijd over om zich te focussen op andere zaken”, aldus oprichter Pieter Verbruggen. „Wij hebben een online omgeving gemaakt die alles binnen het declaratieproces uit handen neemt.”

Medewerkers gebruiken de app om hun bonnetjes te fotograferen en hun kilometerverbruik bij te houden via Google Maps, waarna de declaratie automatisch ter goedkeuring naar de manager wordt gestuurd en vervolgens naar de financiële afdeling. Ook kunnen bonnen automatisch worden gelinkt aan creditcardtransacties en kan SRXP desgewenst buitenlandse btw-teruggaaf automatiseren.

Het bedrijf, dat in 2010 werd opgericht, is marktleider in Nederland en kan inmiddels rond de 3500 bedrijven tot klant rekenen.

„Door het declaratieproces te digitaliseren winnen bedrijven niet alleen tijd maar ook geld”, aldus Verbruggen. „Bij bedrijven waar veel medewerkers de wereld over reizen en overal kosten maken, zie je bijvoorbeeld dat ze vaak kleine bonnetjes laten liggen. Buitenlandse btw-teruggave is namelijk best veel gedoe. Maar sinds ze bijvoorbeeld bij Bugaboo onze software gebruiken, krijgen ze daar per kwartaal bijna meer terug aan btw dan ze ons per jaar betalen”, schetst hij.

Kinderwagenmerk Bugaboo is niet de enige Nederlandse klant van het bedrijf dat actief is in het buitenland. „Er zijn veel bedrijven die ons mee de grens overnemen, zoals Rituals, Suitsupply en Vopak. Buitenlandse expansie was niet onze eerste focus, maar we groeien nu gestaag over de grens met dank aan onze klanten. Onze software wordt tegenwoordig in meer dan negentig landen gebruikt”, vertelt Verbruggen.

„Laatst was ik in New York en wilde meteen wat klanten bezoeken. Daar heb ik een hele dag mee gevuld en toen had ik nog lang niet met al onze klanten daar afgesproken. Dat is toch gaaf.”

Met behulp van het Oranje Handelsmissiefonds gaat het bedrijf binnenkort ook voor het eerst een ‘roadshow’ in het buitenland houden, te weten in Singapore. „We merken via onze Nederlandse klanten dat er daar veel interesse is van lokale partijen. In één week willen we met zoveel mogelijk bedrijven afspreken die we vervolgens ook mogen uitnodigen voor een lunch op de Nederlandse ambassade.”

„Dat zijn mooie dingen”, reageert Verbruggen enthousiast. Toch staan verkoopkantoren in het buitenland nog niet op de planning. „Er zit voorlopig nog genoeg groei in vanuit Nederland.” Dat vraagt soms wel om wat creativiteit, vooral omdat het bedrijf een persoonlijke relatie met de klant hoog in het vaandel heeft staan. „Als we hier ‘s ochtends op kantoor komen is Azië aan de beurt want die zijn dan nog aan het werk en aan het einde van onze werkdag wordt Amerika wakker”, lacht Verbruggen.

„Natuurlijk zijn er dromen om aan de andere kant van de wereld vestigingen te openen maar zover zijn we nog niet en er zit hier nu een geweldig team dat ervoor zorgt dat het op deze manier ook goed loopt. Ik vind het te gek dat we zoveel kunnen bereiken vanaf hier.”