Nieuws/Binnenland
1649504156
Binnenland

Drukte op Schiphol

’Roeien met de riemen die we hebben’

Opnieuw lange rijen op druk Schiphol: ’Alles op alles om vakanties te laten doorgaan’

Het is zondag weer immens druk op Schiphol.

Het is zondag weer immens druk op Schiphol.

SCHIPHOL - Opnieuw lange rijen op Schiphol. Het is volgens de luchthaven niet gelukt om het aantal reizigers op zondag volgens plan te beperken om zo de werkdruk van het personeel te verlichten. Reizigers moeten rekening houden met grote drukte en krijgen het advies om op tijd op het vliegveld te zijn. Een aantal vluchten is vertraagd, een aantal gaat helemaal niet meer zondag, zo is te zien op de informatieborden.

Het is zondag weer immens druk op Schiphol.

Het is zondag weer immens druk op Schiphol.

Vertrekkende reizigers staan in lange rijen, die doorlopen in de gewone hallen. Vanuit vertrekhal 1 en 2 worden mensen buiten omgeleid, ook daar vormen zich lange rijen. Marechaussees en Schipholmedewerkers en andere ’hosts’ staan klaar om mensen te helpen en de goede kant op te sturen. Een van die hosts zegt dat de drukte zondag is te overzien: „Het is vooralsnog niet drukker dan gisteren, maar we zetten ons schrap voor wat nog komen gaat.”

Schiphol streefde er naar om het aantal passagiers zondag met 5800 te verminderen, maar dat is niet gelukt, geeft een zegsvrouw aan. De luchthaven was in gesprek met luchtvaartmaatschappijen over manieren om de stroom passagiers terug te dringen om zo de werkdruk bij het personeel op Schiphol te verlichten.

Door de coronapandemie kampt de luchthaven met grote personeelstekorten. Mensen raakten tijdens de pandemie hun baan kwijt omdat er bijna twee jaar lang minder werd gevlogen. En niet iedereen is teruggekeerd naar zijn oude baan.

"We roeien met de riemen die we hebben"

Zondag worden zo’n 70.000 vertrekkende passagiers verwacht die door de beveiligingspoortjes moeten, 10.000 meer dan op zaterdag. Toen was het al erg druk op de luchthaven en stonden er lange rijen voor de incheckbalies. Mensen moesten soms wel twee uur wachten voor ze door de security waren. „We roeien met de riemen die we hebben. En zetten alles op alles om mensen met vakantie te laten gaan”, stelt de woordvoerster van Schiphol.

Zaterdag stonden er ook al lange rijen met mensen op Schiphol.

Budgetluchtvaartmaatschappij easyJet liet al weten het vluchtschema op Schiphol niet te wijzigen, maar sprak zaterdagavond nog wel met de luchthaven over andere mogelijke oplossingen. KLM schrapte dit weekend 47 vluchten. Operationeel directeur Patricia Vitalis van Schiphol zei dat er van KLM niet meer annuleringen werden gevraagd.

Kritiek

IATA, de internationale brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, gaf eerder aan het schandalig te vinden dat Schiphol maatschappijen vroeg vluchten te schrappen vanwege te verwachten drukte. De belangenbehartiger begrijpt dat Schiphol momenteel last heeft van personeelstekorten, maar onderstreepte dat maatschappijen niet voor niets havengelden betalen aan Schiphol.

In de reiswereld klinkt ondertussen kritiek op de stilte vanuit de Schipholtop. Touroperators hekelen de communicatie vanuit Schiphol, zeker vorig weekend toen KLM-personeel een wilde staking hield, met grote chaos tot gevolg.

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat noemt het „erg vervelend” voor de reizigers, maar denkt dat de problemen wel eens hardnekkig kunnen blijken. „Personeelstekort is een probleem wat breder speelt dan alleen in de luchtvaart, en wat zich niet 1, 2, 3 laat oplossen”, laat hij weten.

Het ministerie houdt „de situatie in de gaten”, en staat in contact met Schiphol, geeft de bewindsman aan. „Goed dat Schiphol in gesprek gaat met luchtvaartmaatschappijen om te kijken naar oplossingen om drukte voor komende weken en voor de zomervakantie te beheersen. Ik hou hierbij een vinger aan de pols.”

Drukte op SchipholLees meer over dit thema en vind alle verhalen in een overzichtMeer lezen hierover