Er is bitter weinig gedaan aan de veiligheid op de Maas en de Maasplassen sinds het speedbootongeluk dat de 20-jarige Mike bijna een jaar geleden fataal werd. Begin september vorig jaar botsten twee speedboten bij de uitgang van de Oolderplas in de Maas op elkaar. Met verwoestende gevolgen. Mike Slabbers (20) overleed aan zijn verwondingen. Zijn vriendin Nina revalideert nog altijd van het zware letsel dat zij opliep. Het verdriet was ongeveer net zo groot als de verontwaardiging. Er kwam een erehaag bij de uitvaart in Linne en in de gemeenteraad in Roermond werden door politieke partijen prangende vragen gesteld. Burgemeester Rianne Donders van Roermond sprak haar zorgen uit. Ingewijden spraken schande van het gebrek aan handhaving in het gebied en zeiden dat het een wonder was dat het niet veel vaker misgaat op het water. Is er wat veranderd sindsdien? Ondernemers en watersportverenigingen in het gebied hebben een groepsapp in het leven geroepen om de toenemende verhuftering (zie ook kader) op het water een halt toe te roepen. Recreanten die zich misdragen, worden in veel havens geweerd. Maar is dat genoeg? Niet als je in het weekend aan de Roerkade zit, waar berijders van waterscooters een veel te snel (maar negen kilometer per uur toegestaan) showtje komen geven. Of waar speedbootbezitters en meer bedaagde schippers van sloepjes ruzie krijgen omdat ze driedubbeldik aanleggen en elkaars vaartuigen beschadigen. Met scheldpartijen en dreigend gedrag tot gevolg. Dan is een groepsapp niet voldoende, maar moet het bevoegd gezag ingrijpen. Een rondgang langs gemeente, politie en Rijkswaterstaat. Gemeente Roermond Een woordvoerder van de gemeente Roermond windt er geen doekjes om: er wordt niet méér gesurveilleerd sinds het ongeval of bij drukte. De gemeente zegt geen bevoegd personeel (buitengewoon opsporingsambtenaar) te hebben wat betreft toezicht en handhaving. Van eigen materiaal, lees; een boot, is geen sprake. Wel heeft de gemeente deelgenomen aan een gerichte actie (Varen doe je samen.nl) op 2 en 3 juli dit jaar waarbij jachthavens, Maasplassen en de Maas werden bezocht. Het doel was voorlichting geven over veiligheidsbewustzijn onder vaarweggebruikers. Ook is er contact met politie en Rijkswaterstaat geweest. Daarbij is duidelijk geworden dat er ‘geen directe hoofdverantwoordelijke’ is aan te wijzen, wel veel ‘deel-verantwoordelijken’. ‘Dat maakt een eenvoudige oplossing niet mogelijk.’ Politie Limburg Dan de politie. Een woordvoerder erkent de groeiende drukte op de Maasplassen. „De plassen zijn mede door het warme weer overvol.” Bij de Oolderplas speelt volgens de politie ook nog mee dat het een natuurgebied is. „Er is vrije onbetaalde toegang en het gevolg is drukte aan en op de plas. We weten dat er overlast is en wij willen er graag aandacht aan besteden. Maar wij hebben gewoonweg geen capaciteit en middelen om iets te doen op de Maasplassen. Daarvoor zijn we afhankelijk van anderen. Vroeger deed de Landelijke Eenheid dit, maar de focus ligt bij hen meer op de beroepsvaart. De politie zit krap in capaciteit en daardoor moeten er noodgedwongen keuzes gemaakt worden. Op de Maasplassen zelf doen we niets, er rondom heen wel.” Rijkswaterstaat Ook Rijkswaterstaat (RWS) is niet vaker gaan surveilleren in het gebied. De dienst gebruikt landelijk in totaal 31 vaartuigen, plus 15 grote rubberboten met krachtige motoren en 2 waterscooters. Maar daarmee moeten alle rijksvaarwegen worden bediend. Van Lemmer tot en met de Maas. In het gebied tussen België en Grave is één team oproepbaar. Er ligt een vaartuig klaar in Maasbracht, in Belfeld en één in Grave. „Het kan dus zijn dat er op een dag gesurveilleerd wordt tussen Maasbracht en België en een andere dag tussen Maasbracht en Belfeld”, zegt de woordvoerder. Alcohol Al die inspanningen zijn echter onvoldoende volgens havenmeesters, ondernemers en vertegenwoordigers van watersportverenigingen rond de Maas. Het aantal recreanten en vaartuigen is de laatste jaren gestegen – inmiddels doet een kwart van de Nederlanders aan een vorm van watersport – maar de handhavende capaciteit bleef gelijk of ging achteruit. Steeds meer recreanten laten zich steeds minder aan de regels gelegen liggen. Alcohol- en drugsmisbruik op het water nemen toe, sommige dagjesmensen nemen zelfs lachgas mee op de (gehuurde) boot. Het Maasplassen-gebied is in feite de grootste wijk van Roermond, maar heeft geen wijkagent die het water op kan; zo zegt een havenmeester die niet wil dat zijn naam in de krant komt. Kennen al die nieuwe recreanten de vaarregels? Afgaand op de verbalen (507 in 2021) die alleen Rijkswaterstaat met zijn beperkte capaciteit heeft geschreven afgelopen jaar niet. Er voeren 137 rappe motorboten te snel, 107 opvarenden gebruikten de dodemansknop (waardoor de motor afslaat bij overboord vallen) niet en 75 kleine schepen voeren te snel. Ook deden zich nog wat kleine overtredingen voor, zoals het niet dragen van reddingsvesten (59 keer), geen vaarbewijs hebben (41) en niet stuurboordwal (rechts) houden (37).