Nieuws/Binnenland

’Treinen kunnen beter op tijd en harder rijden’

ProRail wil kwart wissels schrappen

Door Paul Eldering

Nederland kent volgens ProRail 7000 wissels, waarvan een kwart heel goed weg kan.

Nederland kent volgens ProRail 7000 wissels, waarvan een kwart heel goed weg kan.

Foto Hollandse Hoogte

Utrecht - Spoorbeheerder ProRail wil tenminste een kwart van alle wissels in het Nederlandse spoor kwijt. „Die zijn vaak erg storingsgevoelig. In overleg met vervoerders gaan we de stofkam er doorheen halen”, zegt topman Pier Eringa.

Nederland kent volgens ProRail 7000 wissels, waarvan een kwart heel goed weg kan.

Nederland kent volgens ProRail 7000 wissels, waarvan een kwart heel goed weg kan.

Foto Hollandse Hoogte

Daardoor kunnen treinen volgens hem beter op tijd en ook harder rijden. „Dat is nodig om onze expansieplannen waar te maken. We moeten in de toekomst twee keer zoveel treinen kwijt om aan de verwachte reizigersgroei te kunnen voldoen. Minder wissels betekent ook minder seinen. We willen het spoor verder ontvlechten, zoals we rond Utrecht al hebben gedaan. Daar daalde het aantal wissels van 167 naar 59. De punctualiteit steeg gelijk van 88,5 naar 92 procent”, aldus Eringa.

Goedkoper

In totaal zijn er volgens hem 7000 wissels. „Schrappen van zoveel mogelijk van deze lastige knooppunten betekent ook goedkoper onderhoud. We gaan dit landelijk aanpakken, zonder dat de dienstregeling in gevaar komt. En we willen toch genoeg alternatieve routes houden in het geval van grote incidenten.”

Er zijn jaarlijks ruim 900 wisselstoringen, waarvan een zestigtal lange vertragingen en veel hinder opleveren. Na suïcides, aanrijdingen en ongevallen op overwegen is dit volgens ProRail de belangrijkste oorzaak van vertraging.

Het doel van Eringa is om de betrouwbaarheid van het spoor te verbeteren en tegelijk de capaciteit te verhogen. Met name in de Randstad en op hoogfrequente routes naar de regio moet overal dubbelspoor in beide richtingen komen om verkeer van intercity’s en sprinters te scheiden. Er kunnen dan op drukke trajecten elke vijf minuten treinen rijden. Het spoorboekje kan dan de prullenbak in.

Lees meer over