Nieuws/Binnenland
1703565
Binnenland

’Paria’s in de luchtvaart’

Reissector is ’gesol’ met vliegtoerist zat

LELYSTAD - Niet alleen Schiphol en KLM zijn er fel op tegen dat de opening van Lelystad Airport voor de derde keer wordt uitgesteld. Ook de reiswereld keert zich nu vierkant tegen het omstreden besluit van de minister. Opmerkelijk, omdat de reissector zich in eerste instantie juist heftig verzette tegen ’verbanning’ van vakantievluchten naar het poldervliegveld.

„Wij zijn om gegaan door een nieuwe politieke realiteit, maar op deze manier kunnen we geen zaken doen. Niemand weet meer waar hij aan toe is. Uitstel vinden wij een foute beslissing. Investeerders rond Lelystad Airport staan in de kou. De betrouwbaarheid van de overheid staat ter discussie”, zegt voorzitter Frank Oostdam van brancheorganisatie ANVR.

Hij schrijft de minister nog deze week een brief met de bezwaren. „Er zijn nu andere oplossingen nodig om de groei van het Nederlandse vakantieverkeer op te vangen. Je kunt moeilijk verwachten dat mensen geen vliegreis meer mogen maken. Vanuit de vakantievliegers is er wel degelijke interesse om naast Schiphol ook meer vanuit de regio te opereren, maar er is geen touw vast te knopen aan dat gesol met toeristen. Het lijkt wel of zij de paria’s in de luchtvaart zijn geworden.”

Gloeiende plaat

Oostdam is voor zo snel mogelijk meer vluchtcapaciteit op Lelystad Airport. „Die 10.000 vluchten in 2023 zijn een druppel op de gloeiende plaat. In de tussentijd moet er extra ruimte op Schiphol worden gecreëerd.” Dat vindt ook TUIfly. „Lelystad alleen is niet voldoende. Wij pleiten voor voorrang aan stille en zuinige vliegtuigen, in plaats van type reizigers.”

Volgens TUI heeft het ministerie ’grote steken’ laten vallen. „Alle gaatjes op Schiphol moeten worden gevuld, bijvoorbeeld met niet gebruikte tijdslots uit de winterperiode. Na 2020 kunnen er makkelijk 50.000 vluchten bij binnen de normen.”

Verkeerverdelingsregel

Bewoners rond Schiphol en onder de vliegroutes van Lelystad verzetten zich hevig tegen groei. „Laagvliegen over Oost- en Noord-Nederland was deels onnodig geweest, blijkt nu uit het herziene plan. Als dat vooraf duidelijk zou zijn en als er niet was gerommeld met herriecijfers, hadden er nooit zoveel actiegroepen opgestaan. Mede onder die druk gaat de minister overstag”, zegt Jan Rooijakkers van het bewonerscomité, dat een sterke lobby voert met goed onderbouwde argumenten.

Rooijakkers zegt blij te zijn met het jaar uitstel. „Maar dat is niet genoeg. Wij blijven bij ons standpunt dat Lelystad Airport pas open kan, als het luchtruim in 2023 is heringedeeld. En dan moeten vakantievluchten ook nog echt gedwongen worden Schiphol te ontlasten. Op Eindhoven Airport is dat tot nu toe een wassen neus gebleken. Dat is nauwelijks een overloopluchthaven van het volle Schiphol.”

De minister is druk bezig daarvoor een zogeheten ’verkeerverdelingsregel’ op te laten stellen, maar die moet eerst door Brussel worden goedgekeurd. „Dat heeft tijd nodig. Het eerste concept dat wij konden inzien, was een operationeel wangedrocht, waar geen enkele vliegmaatschappij mee uit de voeten kan. Dat is weggehoond”, aldus Corendon-baas Steven van der Heijden.