Nieuws
1729306
Nieuws

KLM en Shell werken aan de toekomst met Augmented Reality

‘Spelen’ met de werkelijkheid

Sebastian Veldman van MOGBEN ! Accenture Interactive toont de AR-oplossing van Shell en plaatst een object in de echter wereld.

Sebastian Veldman van MOGBEN ! Accenture Interactive toont de AR-oplossing van Shell en plaatst een object in de echter wereld.

Barcelona - Augmented Reality is één van de buzzwoorden op het Mobile World Congress in Barcelona. Deze technologie gaat snel een belangrijke rol in ons dagelijks leven spelen. Afgelopen zondag gaf Samsung, tijdens de presentatie van hun nieuwe telefoon, al een indrukwekkend voorbeeld. Ook grote Nederlandse multinationals als Shell en KLM omarmen deze visueel spectaculaire technologie.

Sebastian Veldman van MOGBEN ! Accenture Interactive toont de AR-oplossing van Shell en plaatst een object in de echter wereld.

Sebastian Veldman van MOGBEN ! Accenture Interactive toont de AR-oplossing van Shell en plaatst een object in de echter wereld.

Augmented Reality (AR), of in goed Nederlands Toegevoegde Realiteit, is een live beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Telefoongigant Samsung gaf tijdens de onthulling van hun Galaxy S9 het publiek de mogelijkheid om de telefoon ‘in de hand’ te houden. Virtueel dan wel, dankzij AR.

De toeschouwer moest daarvoor een speciale app op de eigen telefoon opstarten en de toegangsbadge voor het evenement in de hand houden alsof het een smartphone is. Op de eigen telefoon zag je geen badge in je hand, maar de nieuwe S9. Je kon het ‘toestel’ zelfs omdraaien en de kleur veranderen. Bellen ging helaas nog niet… , maar het geeft aan wat de spectaculaire mogelijkheden van deze technologie zijn.

Ook bedrijven als Shell en KLM omarmen AR. Op de stand van Accenture, een internationaal organisatieadviesbureau dat diensten biedt voor management, technologie en outsourcing, liet Daylon van Wel in een (nu nog) proof of concept zien wat AR gaat betekenen voor efficiënt en veilig vliegtuigonderhoud.

KLM Digital Studio

De voormalig vliegtuigmonteur en nu softwareengineer bij de Digital Studio van KLM toont hoe een monteur met een doorzichtige bril een onderdeel van een motor in de ergens in de lucht ziet ‘zweven’. Onderdelen kunnen worden geselecteerd, waarna er informatie wordt getoond. Bijvoorbeeld de torquewaarde (kracht) waarmee een bout moet worden aangedraaid, of de montageprocedure van een bepaald onderdeel.

Daylon van Wel en Sebastian Veldman (rechts).

Daylon van Wel en Sebastian Veldman (rechts).

,,Dit gaat mijn collega’s enorm veel tijd (en KLM dus geld) schelen. Deze informatie moet normaal gesproken elke keer worden opgezocht in dikke manuals. Nu zie je het letterlijk (en figuurlijk) in een handomdraai voor je neus. Ook is het een uitstekende manier om onze mensen te trainen.”, aldus Van Wel.

Wanneer KLM met deze technologie aan de slag gaat durft de enthousiaste Van Wel nog niet te zeggen. ,,Augmented reality, virtual reality… Onze mensen krijgen heel wat nieuwe technologie over zich heen. Dat zullen we op een veilige en verstandige wijze moeten introduceren, want elk boutje moet in de toekomst, net als nu, goed vastgemaakt worden”, aldus Van Wel met een glimlach op zijn gezicht.

Shell

Multinational Shell gebruikt AR inmiddels wel. De klant komt er nog niet mee in aanraking, maar ziet wel het resultaat er van als hij in de toekomst gaat tanken.

Sebastian Veldman van het Amsterdamse softwarebedrijf MOGBEN | Accenture Interactive toont hoe de discussies bij Shell met behulp van AR gevoerd worden. In een handomdraai toont hij tankstations van de toekomst op zijn tablet en plaatst onderdelen van dat station, zoals bijvoorbeeld een autonome service robot, tussen de bezoekers van de Accenture stand op het MWC in Barcelona. ,,Je kunt ze bijna aanraken”, aldus Veldman.

Dagelijks leven

Maar wat gaat Jan met de pet er nu van merken? Naast vermaak zal het zeker ook een nuttige rol krijgen.

Daylon van Wel geeft een voorbeeld: ,,Bij KLM vervangen we een onderdeel van een motor, maar in het dagelijks leven zijn er ook heel wat handelingen waarbij je best wel wat visuele hulp kunt gebruiken.”

Als voorbeeld geeft hij zijn laptop. ,,Ik zou niet weten hoe de batterij vervangen moet worden. In de toekomst hoef ik niet meer op zoek naar de handleiding, maar kijk ik naar de laptop. De software herkent het merk en type en kan mij laten ziet wat ik wil.”