Nieuws/Binnenland
1743897
Binnenland

Nederlands instituut waarschuwt voor meer rampen

Schepen onveiliger

Veerboten en ook riviercruiseschepen worden steeds onveiliger omdat reders steeds meer mensen en lading vervoeren.

Veerboten en ook riviercruiseschepen worden steeds onveiliger omdat reders steeds meer mensen en lading vervoeren.

Wageningen - Passagiersschepen worden steeds instabieler en onveiliger, omdat ze veel meer mensen en lading vervoeren. „De regels voor veerboten worden alsmaar verder opgerekt. Riviercruiseschepen wagen zich ook in toenemende mate op open water. Daar zijn ze niet voor ontworpen.”

Veerboten en ook riviercruiseschepen worden steeds onveiliger omdat reders steeds meer mensen en lading vervoeren.

Veerboten en ook riviercruiseschepen worden steeds onveiliger omdat reders steeds meer mensen en lading vervoeren.

Dat zegt ingenieur Henk van den Boom, onderzoeksleider van het onafhankelijke Maritiem Research Instituut Nederland (Marin) in Wageningen. Hij maakt zich grote zorgen over achterhaalde wetgeving. „In internationaal IMO-verband en op nationaal niveau. Dit gaat ook schepen onder Nederlandse vlag aan. We hebben bij het ministerie aan de bel getrokken.”

Intensief onderzoek

Onder leiding van Van den Boom doet Marin momenteel intensief onderzoek naar het kapseizen en zinken van de Koreaanse veerboot Sewol in 2014, waarbij meer dan driehonderd opvarenden omkwamen, voornamelijk schoolkinderen die in hun hut geen schijn van kans hadden.

„We zijn twee maanden bezig met onderzoek naar de oorzaak van deze scheepsramp. We simuleren met een zes meter groot varend model van de ferry in onze gecomputeriseerde waterbassins honderden scenario’s inclusief golfslag. Eind deze maand rapporteren we aan de Sewol Investigation Commission, waar ook nabestaanden in zitten”, aldus Van den Boom.

Reeks van fouten en menselijk falen

Hoewel de analyse en de conclusies nog gemaakt moeten worden, lijkt het er volgens hem op dat een reeks van fouten en menselijk falen tot de ramp heeft geleid. Het recent verbouwde en vergrote schip zou niet stabiel genoeg zijn geweest, zware voertuigen waren niet vastgezet, er stonden gaten en waterdichte deuren open en de bemanning op de brug was tijdens het omslaan niet ervaren genoeg.

Hoewel het mooi weer was overdag met een rustige zee, maakte de Sewol volgens de gps-data op volle snelheid ineens een onverwacht scherpe bocht naar rechts, waardoor zij naar links begon over te hellen. Binnen twee minuten was de hellingshoek 45 graden. Toen de lading begon te schuiven en het schip water maakte, was het reddeloos verloren.

Fatale opdracht

De kapitein gaf de kinderen de fatale opdracht in hun hut af te wachten. Zelf vluchtte hij van boord. Hij en andere crewleden zijn wegens nalatigheid en dood door schuld veroordeeld tot lange gevangenisstraffen. Daarbij kwam de reddingsoperatie te traag op gang.

Europa kent eveneens ferryrampen, de bekendste met de Herald of Free Enterprise (1987 Zeebrugge) en de Estonia (1994 Baltic). „Het is vaak een combinatie van factoren die een dodelijke cocktail blijkt te zijn. Daarom moeten regels steeds worden bijgesteld en aangescherpt. Daar ontbreekt het echter aan. We lopen zo achter de feiten aan”, vindt Van den Boom.

’Veel schepen niet stevig genoeg’

Ook Nederlandse reders gaan volgens hem niet vrijuit. „Ik ga geen namen noemen, maar als we alleen al naar de riviercruisevaart kijken, dan constateer ik een chronisch gebrek aan up-to-date wetgeving. Veel schepen zijn niet stevig genoeg om in zware golven te varen. Toch gebeurt dat vaker. Neem het IJsselmeer, de Waddenzee, de Schelde. Passagiers eisen meer beleving en reders gaan daarin mee.”

Van den Boom zegt blij te zijn dat hij op zijn zeilbootje zit, als hij dit soort binnenschepen op zee in slecht weer voorbij ziet varen.