Nieuws/Binnenland

Cameratoezicht op handelsschepen met huurlingen

Door onze parlementaire redactie

Somalische piraterij is een groot probleem voor de handelsscheepvaart.

Somalische piraterij is een groot probleem voor de handelsscheepvaart.

AFP

Den Haag - Nederlandse koopvaardijschepen die zich met private beveiligers beschermen tegen piraten krijgen cameratoezicht aan boord. Die camera’s moeten aan wanneer zich een dreigende situatie voordoet, opdat een rechter kan beoordelen of het geweld correct is toegepast.

Somalische piraterij is een groot probleem voor de handelsscheepvaart.

Somalische piraterij is een groot probleem voor de handelsscheepvaart.

AFP

Dat is de belangrijkste wijziging in het wetsvoorstel om gewapende huurlingen toe te staan op handelsschepen. Het was een voorwaarde voor de ChristenUnie om met de initiatiefwet van VVD en CDA in te stemmen. Het voorstel krijgt ook steun van de PVV, SGP en Forum voor Democratie. Coalitiepartij D66 is tegen.

Met de Wet bescherming koopvaardij geeft de staat zijn geweldsmonopolie onder strikte voorwaarden uit handen. Het is uit nood geboren; Defensie kan met patrouillerende fregatten maar beperkt bescherming bieden en de teams van mariniers zijn voor rederijen duur en niet overal inzetbaar. Alle landen om ons heen staan wel private beveiligers toe, wat voor Nederlandse schepen oneerlijke concurrentie betekent.

„Op volle zee kun je de politie niet bellen”, motiveert VVD-Kamerlid Ten Broeke zijn wet. Hij wil ermee voorkomen dat ’beunhazen met wapens gaan rondvaren’.

Afgelopen jaren zijn er bij Somalië geen kapingen meer geweest. Maar aan de westkant van Afrika neemt piraterij juist toe en ook in Zuid-Oost Azië komt het nog veel voor. In 2016 waren in Azië 129 bekende kapingen. Piraten zijn een enkele keer uit op buit, maar meestal gijzelen ze de bemanning voor losgeld.