Nieuws/Binnenland
1754985
Binnenland

Posters Suitsupply met zoenende mannen massaal beklad

Amsterdam - De vernieling van een poster van Suitsupply in Vlaardingen maandagavond, blijkt slechts het topje van de ijsberg. Door het hele land zijn abri’s waarin de posters van twee (zoenende) mannen hangen het doelwit van homofobe vandalen.

De posters werden eind vorige week op vijfduizend plaatsen in Nederland opgehangen, maar tientallen billboards en bushokjes met de afbeelding van de mannen zijn beklad of met tape afgeplakt. Dat heeft CEO Fokke de Jong van Suitsupply dinsdag gezegd. „We hadden best heftige reacties verwacht”, zegt de Jong tegen Nu.nl. „Maar niet in deze mate. En zeker niet in Nederland.”

Ook via de mail ontving Suitsupply de afgelopen dagen vele honderden klachten en verwensingen. „Veel mensen vragen ons hoe ze deze posters aan hun kinderen moeten uitleggen. Die vraag krijg je niet bij een poster van een man en een vrouw.”

Eerder verloor Suitsupply al meer dan tienduizend volgers op sociale media toen de campagne online werd gelanceerd. Vooral op Instagram ging het hard, van ruim 368.000 volgers naar 356.000 in twee dagen tijd. „We dachten echt, holy shit, wat gebeurt hier”, zei Suitsupply-oprichter Fokke de Jong hierover. „Dat mensen zo schrikken, bewijst dat het relevant is om het te laten zien”, vindt De Jong.

 Bekijk ook: 

 Zoenende mannen 

Suitsupply is van oorsprong een Nederlands bedrijf en is nu actief in 24 landen wereldwijd. De boze (ont)volgers op social media komen dan ook uit de hele wereld. De foto’s zijn de afgelopen weken opgehangen in bijna honderd winkels in 22 landen waar Suitsupply actief is. Alleen in Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten zijn de posters niet verspreid.

De campagne bestaat uit een aantal afbeeldingen waarop twee mannen te zien zijn. Niet op alle foto’s geven de mannen elkaar een kus. Er zijn ook posters van een man in een pak die een man in een strak kort zwembroekje liefkozend aanraakt.