Nieuws/Binnenland
1756900
Binnenland

Loonwerkers: haast maken met kentekens

’Tractors moeten harder kunnen’

Trekkerchauffeur Timon Davelaar uit Nijkerkerveen is blij met zijn met brede bumper uitgeruste voertuig.

Trekkerchauffeur Timon Davelaar uit Nijkerkerveen is blij met zijn met brede bumper uitgeruste voertuig.

Nijkerk - Er moet haast gemaakt worden met de kentekening van landbouwvoertuigen, zodat die 40 km per uur mogen gaan rijden. Alleen dan kan de veiligheid met tractors, maaidorsers, graafmachines en andere agrarische voertuigen worden vergroot en het aantal slachtoffers verminderd.

Trekkerchauffeur Timon Davelaar uit Nijkerkerveen is blij met zijn met brede bumper uitgeruste voertuig.

Trekkerchauffeur Timon Davelaar uit Nijkerkerveen is blij met zijn met brede bumper uitgeruste voertuig.

Dat stelt loonwerkersorganisatie Cumela. „Nu vallen er jaarlijks rond de vijftien doden en honderden gewonden bij ongevallen met agrarische voertuigen. De grote landbouwvoertuigen moeten vaak - omdat ze ’langzaam’ verkeer zijn - tussen fietsers in woonkernen rijden”, zegt Hero Dijkema van Cumela.

Verbannen

Op dit moment mogen de tractoren niet harder rijden dan 25 km/u, wat inhoudt dat ze niet op doorgaande wegen tussen het autoverkeer mogen rijden. „Veel provincies laten dat niet toe en verbannen ze naar wegen die dwars door dorpen lopen. Bij uitstek juist die plekken waar je fietsers en voetgangers tegenkomt”, stelt Dijkema. „Met alle gevaren van dien.”

„We zien dat als brancheorganisatie ook en vragen daarom met klem aan de Kamer om snelheid te zetten achter het plan kentekenregistratie mogelijk te maken.” Al jaren wordt gewacht tot er iets gebeurt en de voertuigen naar de ’gewone’ provinciale wegen kunnen uitwijken.

Inmiddels heeft Cumela zelf het initiatief genomen tractoren verkeersveiliger te maken.

Brede bumper

Dijkema: „We hebben een speciale brede bumper ontworpen die de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de voertuigen verbetert. Wij subsidiëren zelf de eerste 500 bumpers en trekken hier een kwart miljoen euro voor uit. Inmiddels zijn er 300 voertuigen mee uitgerust, maar als je weet dat er alleen al zeker zo’n 100.000 tractoren regelmatig op de weg komen, dan is er nog veel te doen.”

De gemeente Hardenberg neemt zelf maatregelen om de veiligheid te verhogen. ’Omrijden, er komt een tractor aan’ is daar het advies aan fietsers om gevaarlijke situaties op de weg te voorkomen. In het Overijsselse dorp ontmoeten fietsers en groot landbouw- en vrachtverkeer elkaar op een aantal smalle lokale wegen.

Komen er gelijktijdig tractoren of vrachtwagens en fietsers aan, dan worden de fietsers nu op actieve wijze ’verleid’ een veiligere route te fietsen.

Dit wordt aangegeven met intelligente verkeerslichten en ledverlichting in het wegdek. Die geeft de veilige adviesroute aan. Thermische camera’s worden gebruikt om fietsers en voertuigen te detecteren.