Nog geen jaar na de opening van de tijdelijke Tweede Kamer wordt het parlementsgebouw voor miljoenen euro’s vertimmerd. Zo krijgen Kamerleden en hun medewerkers een extra etage. Ook worden fractiekamers geluidsdicht gemaakt en gaat de ondergrondse ’horrorparkeergarage’ op de schop. Terwijl de meeste Kamerleden op vakantie zijn en het politieke bedrijf in Den Haag deze zomer stilligt, wordt in het tijdelijke parlementsgebouw volop gewerkt. Niet door politici, maar door bouwvakkers. Zij zijn druk in de weer om een lange lijst klussen af te werken. Dertig ’verbeterpunten’ Uit navraag door De Telegraaf blijkt dat sinds de ingebruikname van het pand – in september vorig jaar – zo’n twintig zaken in en rond het gebouw zijn aangepast. En er staan nog een kleine dertig ’verbeterpunten’ op de agenda. De kosten daarvan lopen waarschijnlijk in de miljoenen euro’s, zo verwachten Haagse bronnen. Door de renovatie van het Binnenhof moet de Tweede Kamer minstens 5,5 jaar uitwijken naar een kantoorkolos pal naast station Den Haag Centraal. Dat gebouw uit de jaren 80 – vroeger het ministerie van Buitenlandse Zaken – is de afgelopen jaren voor maar liefst 160 miljoen euro omgetoverd tot parlement. Maar sinds de Kamer er vergadert, zijn allerlei gebreken aan het licht gekomen. Makkelijk afluisteren Zo blijken kamers en vergaderzalen niet geluidsdicht. Door dunne wandjes is het makkelijk afluisteren, klagen Kamerleden. „Vertrouwelijke gesprekken zijn op de gang of in de ruimte ernaast soms te horen”, zegt een woordvoerder van de Tweede Kamer. Om dat op te lossen, worden gaten en kieren bij deuren en kozijnen gedicht. Ook worden voorzetwanden geplaatst en plafonds geïsoleerd. Een andere grote klus is de ingebruikname van een volledig nieuwe etage in het Kamergebouw. Het oude ministerie telt dertien verdiepingen, maar tot nu toe worden alleen de onderste zeven etages ’bewoond’. Partijen en ambtenaren klagen dat zij het te krap vinden. Daarom wordt nu de achtste etage omgebouwd. Voor alleen al de inrichting ervan is 1,25 miljoen euro uitgetrokken. Groei van aantal fracties en ambtenaren „De jas is gewoon te krap geworden”, zegt de Kamerwoordvoerder. Dat heeft te maken met de groei van het aantal fracties en ondersteunende ambtenaren, maar ook met het feit dat er in korte tijd drie parlementaire enquêtes worden gehouden: over Groningen, corona en het toeslagenschandaal. De Volt-fractie klaagde in april in De Telegraaf dat zij na het vertrek van Kamerlid Nilüfer Gündoğan opeens een derde van haar kantoorruimte moest inleveren. „Er is een groot tekort aan ruimtes waarin je je even kunt terugtrekken voor een overlegje of om even rustig te bellen”, zei de Volt-woordvoerder toen. „Dat wordt voor ons nu alleen nog maar erger.” Precieze kosten onduidelijk De precieze kosten voor de extra etage – net als die van de meeste andere extra verbouwingen – zijn voorlopig onduidelijk. „Deze werkzaamheden vallen op dit moment onder commerciële vertrouwelijkheid”, meldt een woordvoerder van het Rijksvastgoedbedrijf. „Want het gaat om lopende gesprekken en onderhandelingen met marktpartijen.” Zo blijft voorlopig geheim wat de aanpassingen in de parkeergarage onder het Kamergebouw gaan kosten. Allereerst krijgt de ’vip-garage’ een make-over: „Die is qua uitstraling ongeschikt om hoogwaardigheidsbekleders te ontvangen”, zegt de Kamerwoordvoerder. De garage – waar bijvoorbeeld buitenlandse staatshoofden inrijden – mag er straks niet meer uitzien als ’kale expeditieruimte’. Speciale gasten Eerder dit jaar werd om die reden ook al de Eerste Commissiekamer verfraaid. Dat is een kamer, naast die van Kamervoorzitter Vera Bergkamp, waar speciale gasten worden ontvangen. Voor 56.000 euro is de kamer ’representatiever gemaakt’ met onder meer wandbekleding, planten en vergaderschermen. De ondergrondse garage – door Kamerbewoners ook wel de ’horrorparkeergarage’ genoemd – gaat sowieso op de schop: er gebeuren te veel ongelukken in de krappe parkeervakken. In sommige hoeken zijn autolakken in alle kleuren van de regenboog te zien. „Het doel is om de verlichting en de indeling aan te passen, waardoor het veiliger voelt en de kans op schade afneemt”, zegt de woordvoerder, die erop wijst dat de garage uit 1979 stamt: „De auto’s waren toen een stuk kleiner dan nu.” Laadpalen vervangen Recent zijn alle laadpalen voor elektrische auto’s in de garage vervangen. Die bleken om de haverklap kapot te gaan. Het Rijksvastgoedbedrijf steggelt nog met de leverancier van de palen over de kosten en de vraag of de vervanging onder de garantie valt. Deze zomer wordt ook de keuken in het Kamerrestaurant verbouwd. Die voldoet niet aan de Arbowet: zo stroomde er schoonmaakwater in de frituur. Ook bleek de bediening van de braadsledes niet veilig, het was lastig om die sledes – met kokend vet erin – te kantelen. De keuken krijgt extra stopcontacten, zodat er na het zomerreces minder snoeren op de grond liggen. Tot slot heeft de Kamer 40.000 euro apart gezet om twee oorlogsmonumenten in de Statenpassage – de centrale hal van het gebouw – beter uit te lichten. Nu vallen de gedenkplaat en een boek met de Erelijst van Gevallenen weg in de enorme hal. Het moet een ’mooiere plek’ worden, die meer ruimte inneemt, zegt de woordvoerder. „We willen het de waardigheid geven die het verdient.”