Nieuws/Binnenland
1773887
Binnenland

VVD wil nieuwe doelgroep bereiken

Rutte wordt dj naast ’exportproduct’ Hardwell

BREDA - Biertje in de hand, glimlach van oor tot oor. Zo wilde Thierry Aartsen, de VVD-lijsttrekker in Breda, zijn partijleider Mark Rutte graag zien in Breda. „Mooi om een nieuwe doelgroep aan te boren.”

Thierry Aartsen had maar één grote wens: de premier naar Breda halen. „Ja, ik heb ervoor gevochten, want als hij komt, winnen we. In 2010 Tweede Kamer- en gemeenteraadsverkiezingen, 2014 gemeenteraad, 2015 provinciale staten en vorig jaar Tweede Kamer”, somt Aartsen op. „Bijgeloof hè.”

Aartsen had al snel een plan. „Dat saaie flyeren kennen we wel. Op zaterdag is de helft van Breda, met kinderen, thuis aan het eten, en de andere helft, zonder kinderen, zit aan de borrel in de stad. Dus we zijn het café ingedoken”, zegt de lijsttrekker, die dj’s Dina van Diest en Hardwell had uitgenodigd. „Die laatste is exportproduct nummer één natuurlijk, maar Breda is dj-hoofdstad van Nederland.”

Dat laatste klopt: Breda heeft met onder meer Tiësto, Hardwell, R3hab en Dannic wereldartiesten van formaat.

Rutte met een biertje.

Rutte met een biertje.

„Rutte kwam binnen, deed een rondje rond de zaak, dronk eerst een biertje met de gasten en ging daarna achter de draaitafel staan”, vertelt eigenaar David Kop van café Janssen, waar Rutte kwam draaien. „Het stond helemaal vol.”

Rutte kreeg van dj Dina van Diest een spoedcursus van twintig minuten. Hoe hij het deed? Ach, het was gezellig, antwoorden zowel cafémanager Kop als VVD-lijsttrekker Aartsen.