Nieuws/Binnenland
1776617
Binnenland

Onderzoek: zakgeld komt steeds vaker via bankrekening

Vlogger jaagt kind op kosten

Vloggers spelen bij het doen van uitgaven een belangrijke rol voor kinderen. Beeld ter illustratie.

Vloggers spelen bij het doen van uitgaven een belangrijke rol voor kinderen. Beeld ter illustratie.

Amsterdam - Vrienden en reclame zijn het meest van invloed op het koopgedrag van kinderen. Ook vloggers maken indruk: een op de zes kinderen wil graag iets kopen omdat ze het kennen uit een vlog.

Vloggers spelen bij het doen van uitgaven een belangrijke rol voor kinderen. Beeld ter illustratie.

Vloggers spelen bij het doen van uitgaven een belangrijke rol voor kinderen. Beeld ter illustratie.

Dat blijkt uit een Junior Monitor-onderzoek van Wijzer in Geldzaken in de kader van de Week van het geld. Thema van dit jaar is ’Wanneer ben je rijk’. Een kwart van de kinderen denkt dat geld gelukkig maakt, maar het merendeel geeft aan liever drie goede vrienden te hebben dan €1000.

Acht op de tien kinderen in groep 5 tot en met 8 krijgen zakgeld, gemiddeld tussen de €8,60 en €11,10 per maand. Dat wordt in één derde van de gevallen bijgeschreven op een bankrekening. Vorig jaar kreeg nog maar een kwart van de kinderen het zakgeld gegireerd.

Boodschappen

Veel kinderen verdienen wat bij met klusjes zoals de hond uitlaten, boodschappen doen en de auto wassen. De meesten geven hun eigen geld uit aan speelgoed, maar ook aan snoep, games en boeken of tijdschriften.

Vrienden, reclame en vloggers spelen bij het doen van uitgaven een belangrijke rol: drie op de tien kinderen zeggen dat het (heel) vaak voorkomt dat ze iets willen hebben omdat een vriend(in) het ook heeft. Daarnaast zegt een kwart (heel) vaak iets te willen hebben omdat ze een specifieke reclame hebben gezien. Vloggers doen het ook goed, als het gaat om het aanprijzen van goederen. De aankopen vallen echter niet altijd in goede aarde: de helft van de kinderen heeft weleens iets gekocht waar hij/zij later spijt van kreeg.