Nieuws/Binnenland

’Dependance in het water is nog enige groeioptie’

Schiphol zoekt zee op

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

Schiphol - Ondernemers en bewoners slaan de handen ineen om een start- en landingsbaan van Schiphol in zee van de grond te krijgen. Zij hebben een vergevorderd plan voor zo’n ’zeebaan’, die de volle Haarlemmermeer moet gaan ontlasten.

Het zou de zevende baan moeten worden na de Polderbaan, die in 2003 werd geopend. Maar dan in zee, waar nog volop ruimte is en herrie geen overlast geeft. Passagiers worden via snelle lightrail verbonden met een centrale Schiphol-terminal.

Lawaaibanen

Naar een aan te leggen ’IJ-vlakte’ in de Noordzee bij IJmuiden zouden één of zelfs meer ’lawaaibanen’ van Schiphol, zoals Buitenveldert en Aalsmeer, verlegd kunnen worden.

„Het luchtverkeer blijft doorgroeien. Een vliegstop is niet realistisch gezien de grote economische belangen voor Nederland. De hele luchthaven verplaatsen is te kostbaar. Maar banen kunnen wel in zee liggen”, zegt onderzoeker Eef Haverkort van de bewonersgroep rond Schiphol.

„We missen de stip op de horizon vanuit Den Haag”, zegt wethouder Guus Elkhuizen van Nieuwkoop, een van de initiatiefnemers van ’zeebanen’. „Als we nu weten dat we nog een aantal jaren door de zure appel van overlast heen moeten bijten, dan weten we waar we aan toe zijn.”

Het kabinet talmt met de verdere ontwikkeling van de luchtvaart. Minister Van Nieuwenhuizen gooide Schiphol voor drie jaar op slot, terwijl overloopvliegveld Lelystad opnieuw is uitgesteld door alle weerstand. Een ’dependance’ in zee zien deskundigen nog als enige echte groeioptie voor Schiphol, dat binnenkort geleid gaat worden door voormalige staatssecretaris Dick Benschop van de PvdA.

Sympathiek

Het bedrijfsleven steunt het plan. Voorzitter Hans Bakker van werkgeversclub VNO-NCW Metropool Amsterdam vindt het idee van de ’zeebaan’ erg sympathiek. „We willen er serieus naar kijken, hoewel er onzekerheden zijn. Zo zal een deel van de aanvliegroutes mogelijk nog steeds over land gaan.”

Extra ruimte in Rotterdam, Eindhoven en straks ook in Lelystad zet volgens betrokkenen geen zoden aan de dijk. „Dat is gerommel in de marge. Daar kunnen we nauwelijks uit de voeten als het gaat om groei van Schiphol op de langere termijn. Daarbij hebben we als Nederland nota bene de kennis om dit aan te leggen. Aan de slag dus met die zeebanen”, zegt topman Peter Berdowski van waterbouwer Boskalis.

Maastricht en Groningen liggen te ver in de regio, hoewel vakantievliegers als Corendon en TUI daarnaar moeten uitwijken, omdat het plafond van 500.000 vluchten in de Haarlemmermeer nu al is bereikt. Toch pleit de luchtvaart voor 650.000 vluchten.

De Omgevingsraad Schiphol (ORS), een breed inspraakorgaan dat de minister adviseert, zet daar vraagtekens bij. „Volgens recente lawaaicijfers kunnen er tot 2030 hooguit 30.000 vluchten bij”, zegt Kees van Ojik van omwonenden.