Nieuws/Binnenland
178051
Binnenland

Havisten bevraagd over journalistiek

Lerares Maaike Sierhuis, Giovanni, Vivian en Shayenne.

Lerares Maaike Sierhuis, Giovanni, Vivian en Shayenne.

Leuke, maar pittige vragen maandag bij het examenvak Maatschappijwetenschappen (MAW) op de havo. En veel leeswerk. ,,Maar qua lengte goed te doen,” reageert vakdocent Maaike Sierhuis van het Alkmaarse Jan Arentsz.

Lerares Maaike Sierhuis, Giovanni, Vivian en Shayenne.

Lerares Maaike Sierhuis, Giovanni, Vivian en Shayenne.

Volgens Sierhuis is de opgave over de journalistieke normen erg leuk. ,,Daar lezen de leerlingen een tekst uit De Telegraaf over beelden van een hardhandige aanhouding door de politie van een man die op het station van de Bijlmer-Arena. De leerlingen moeten opmaken of dat in dat stukje meerdere bronnen zijn geraadpleegd, hoor- en wederhoor is toegepast en of feiten en meningen niet door elkaar lopen.”

De media zijn sowieso een belangrijk onderdeel van het examen. De kritiek vanhoofdredacteur Philippe Remarque van de Volkskrant op het OM wordt bevraagd en leerlingen worden geacht te weten dat lezers van het AD en de Telegraaf kennelijk graag ’human interest’ lezen.

Opgelucht

De kandidaten van het havo-vak MAW komen redelijk opgelucht naar buiten. Shayenne: ,,Bij mij ging het echt goed hoor. Ik heb veel examentrainingen gedaan en deze toets was veel gemakkelijker dan ik had verwacht.” Vivian kon de meeste vragen ook wel invullen. ,,Een paar vragen maar niet.”

Maar vakdocent Maaike Sierhuis vreest dat sommige leerlingen misschien te positief zijn. ,,Bij dit vak is het echt een kwestie van goed lezen. De valkuil is dat ze vaak denken lekker aan het schrijven te zijn, terwijl het inhoudelijk onjuist is.”

Want er zaten best wat pittige opgaven tussen, zoals vraag 7 over de politie en sociale media waarbij vrij ingewikkeld gevraagd werd naar de kenmerken van massacommunicatie en interpersoonlijke communicatie. ,,Die was inderdaad lastig,” zegt Giovanni. ,,Ik vond alle vragen ruk trouwens. Dit was weer zo’n examen met veel begrijpend lezen-vragen, waarbij inzicht wordt gevraagd. De onderwerpen boeien me gewoon niet. Misschien alleen de vragen over criminaliteit.”

Ver van bed

Docent Sierhuis denkt dat de vragen over de politieke besluitvorming lastig kunnen zijn geweest. ,,Dat staat zo ver van hun bed. En dit geval was het niet de Haagse besluitvorming, maar gingen de vragen over de Europese Unie. Nog verder van hun bed.”

Voor alle drie de havo MAW-kandidaten zitten de examens er nu op. Ze nemen ook alle drie een ‘tussenjaar’. Giovanni gaat een half jaar werken en reizen en wil daarna bij de politie of bij defensie. Vivian gaat in het komende half jaar haar portfolio samenstellen voor de illustratie- en animatieopleiding in Rotterdam. En Shayenne reist naar Kroatië en Indonesië om uiteindelijk in Zuid-Korea de Koreaanse taal te gaan studeren.

Lerares Maaike Sierhuis, Giovanni, Vivian en Shayenne.

Lerares Maaike Sierhuis, Giovanni, Vivian en Shayenne.

Vmbo’ers en vwo’ers maakten maandagmiddag biologie. Vmbo’ers die de stof goed geleerd hadden, konden het examen prima maken. Maar de vwo’ers moesten veel meer beredeneren en zagen niet veel van de examenstof terug. Een pittige vwo-rekenvraag over bloedtransfusies zorgt voor klachten bij het LAKS.

Inmiddels blijken de veelbeklaagde examens Nederlands op havo en vwo door de kandidaten ook de docenten tot wanhoop te drijven. Op een Facebook-forum vragen examens nakijkende leerkrachten zich af waar zíj hun klachten kwijt kunnen. ,,Discutabele correctievoorschriften, pagina’s aanvullingen erop, verdriet, wanhoop, woede.” ,,Waardering voor de leerlingen dat ze zo ver kwamen. Woorden tellen, taafouten eruit halen. Ben al vijf uur aan het tellen met de open vragen.” ,,Klaar, maar helemaal niet gelukkig. Havo-klassen scoren gemiddeld onder de dertig punten. Dit belooft weinig goeds.”