Nieuws

FAMILIEZAKEN Broers gaan grens over met 1915 watches

Spaargeld op aan houten horloges

Door Gabi Ouwerkerk

Robert (l) en Johnny Spies (r) willen hun merk internationaal uitbouwen.

Robert (l) en Johnny Spies (r) willen hun merk internationaal uitbouwen.

LANSMOUNTAINS PHOTOGRAPHY

Lisse - Drie jaar geleden kreeg de destijds 19-jarige Robert Spies het idee om houten horloges te gaan importeren en verkopen. Waarom gaan we ze niet zelf ontwerpen, vroeg zijn broer Johnny (nu 25) zich af. Het bleek het begin van een bloeiend bedrijf.

Robert (l) en Johnny Spies (r) willen hun merk internationaal uitbouwen.

Robert (l) en Johnny Spies (r) willen hun merk internationaal uitbouwen.

LANSMOUNTAINS PHOTOGRAPHY

Geen van beide had ontwerpervaring, al is het voor Johnny met een achtergrond als interactief designer niet helemaal een vreemde tak van sport. „Maar een fysiek product ontwerpen, is wel anders dan digitaal”, geeft hij toe.

Na de eerste schetsen, gingen de broers op zoek naar een fabrikant. Ze kwamen uit in China. „Niet letterlijk hoor, we hebben alles via internet en Skype geregeld. Na eerst drie samples te hebben besteld, hebben we van ons spaargeld de eerste 150 horloges laten maken”, vertelt Johnny.

De verkoop ging beter dan de broers hadden durven dromen. „We begonnen aan de keukentafel, maar na een jaar hebben we een eigen pandje betrokken in Lisse.”

Daar ontwerpen ze de collecties die bestaan uit zowel klassieke als sportieve exemplaren. „Onze modellen zijn eigenzinnig, maar wel toegankelijk”, vat Johnny samen. „We gebruiken verschillende soorten hout zoals walnoot en olijfhout en uiteenlopende materialen voor de wijzerplaat, zoals geborsteld aluminium, natuursteen en spijkerstof.”

De broers verkopen de houten horloges via de eigen website, online retailers als Bol.com en op 40 fysieke locaties in het land. Ook is er een verkooppunt op Bonaire. De buitenlandambities reiken echter verder. „We zijn nu bezig met verkopen via Amazon om op die manier de Duitse markt te verkennen. Het is dan een kleine stap om ook andere landen online te bereiken. We willen uitgroeien tot een internationaal merk. Als mensen denken aan houten horloges, moeten ze denken aan 1915 watches.”