1796141
Binnenland

Vlucht naar Cariben gecanceld

TUI: ’Brandstoftank Dreamliner begon te druppelen’

Volgens een zegsvrouw van TUI is het lek in de tank van de Dreamliner het gevolg van een productiefout. Boeing wil daar nog niet op reageren.

Volgens een zegsvrouw van TUI is het lek in de tank van de Dreamliner het gevolg van een productiefout. Boeing wil daar nog niet op reageren.

AMSTERDAM - Boeing moet mogelijk een hele serie Dreamliners aan de grond houden, omdat er een fabricagefout in de brandstoftank van deze populaire Boeing 787 zou zijn ontdekt.

Volgens een zegsvrouw van TUI is het lek in de tank van de Dreamliner het gevolg van een productiefout. Boeing wil daar nog niet op reageren.

Volgens een zegsvrouw van TUI is het lek in de tank van de Dreamliner het gevolg van een productiefout. Boeing wil daar nog niet op reageren.

De Nederlandse vakantievlieger TUI bevestigt aan De Telegraaf dat er vlak voor vertrek van een 787-vlucht van Schiphol naar de Cariben een brandstoflek in de tank is geconstateerd. Die begon ’te druppelen’. Zo’n ernstig gebrek kan tijdens de vlucht fataal uitpakken.

„We hebben toen uit veiligheidsoverwegingen besloten om niet meer met dit toestel te vliegen. We hebben onze passagiers, ook de wachtenden op de bestemming, in hotels ondergebracht en een ander vliegtuig ingehuurd. Dat zorgde voor een dag vertraging”, aldus de TUI-woordvoerster. Inmiddels is het toestel gerepareerd en weer in gebruik door TUI.

TUI beroept zich op overmacht, omdat een fout tijdens de bouw van deze Dreamliner haar niet toegerekend kan worden. „Dus hoeven we ook geen 600 euro schade aan de getroffen reizigers te betalen.”

Na uitgebreide inspectie bleek volgens de zegsvrouw van TUI dat de lekkage is ontstaan door een fout tijdens de productie van dit vliegtuig bij Boeing. „Onze andere twee Boeings 787 hebben we gelijk gecontroleerd, maar die blijken dit euvel niet te hebben.”

Boeing wil nog niet reageren op dit gevoelige juridische geschil. „We bevestigen noch ontkennen de oorzaak van het voorval. Dat wordt onderzocht”, aldus gisteravond de Nederlandse afdeling van de Amerikaanse fabriek. ’Geen commentaar’ om miljardenclaims te voorkomen, vrezen zevenhonderd gedupeerde passagiers.

Klacht

„Toch geloven we eerder dat TUI zich in alle bochten wringt om onder de wettelijke compensatieplicht uit te komen. Toeristen wijsmaken dat het hier zogenaamd om een fabrieksfout gaat, pikken we niet. We hebben een klacht ingediend bij de Nederlandse luchtvaartinspectie”, zegt de gedupeerde reizigster Ditte den Boer.

De Nederlandse luchtvaartinspectie ILT bevestigt dat zij deze klacht in onderzoek heeft. „We hebben zowel van de passagiers als van TUI een melding gekregen en we zoeken dit tot op de bodem uit”, aldus een woordvoerster.

Ook directeur Hendrik Noorderhaven van incassobureau EUclaim denkt niet dat er sprake is van een wanprestatie van Boeing.

„Wij gaan TUI voor de rechter slepen als ze niet over de brug komen. Ze moeten aantonen dat dit de schuld is van Boeing. Een technisch mankement is volgens de wet het risico van de vliegmaatschappij. Geen overmacht.”

De Boeing 787 is sinds 2012 het paradepaardje van de Amerikanen. Er zijn er meer dan 1300 van besteld, naast TUI bijvoorbeeld ook door Air France KLM.