Nieuws/Binnenland

’Doodsbang in de Dreamliner’

KLM heeft nog geen lekkende tank ontdekt

Kapotte Dreamliner

Kapotte Dreamliner

AMSTERDAM - Veel toeristen zijn doodsbang om in de Boeing 787 Dreamliner te vliegen. Dit nadat deze krant vandaag onthulde dat TUI een gevaarlijke fabrieksfout in een bepaalde serie van deze nieuwe toestellen zegt te hebben geconstateerd. Reisorganisaties worden platgebeld.

Kapotte Dreamliner

Kapotte Dreamliner

TUIfly heeft bij luchtvaartinspectie ILT melding gemaakt van een lekkende brandstoftank. Die is volgens het reisconcern het gevolg van een fout in de productie van de Dreamliner. Die werd een paar dagen aan de grond gehouden voor reparatie en controle. De andere twee Boeings 787 van TUI zijn nagekeken zonder dat dit euvel werd ontdekt.

Ook KLM heeft elf Boeings 787 in de vloot, tot 2021 zijn er totaal 21 besteld. „Voor elke vlucht doen we altijd standaard een zorgvuldige check. Hierbij kijken we ook naar mogelijke lekkages. Er is op dit moment bij KLM geen sprake van een dergelijk mankement in onze Dreamliners”, aldus een zegsman.

Kapotte Dreamliner

Kapotte Dreamliner

TUI zegt te hebben vastgesteld dat de lekkage in haar pech-Boeing geen normaal technisch mankement was, maar in feite is veroorzaakt tijdens de bouw van het vliegtuig. Die conclusie heeft TUI ook met Boeing gedeeld. Boeing wil ’lopende een onderzoek’ geen enkel commentaar geven op de heikele kwestie, laat de Amerikaanse fabriek weten aan De Telegraaf.

Daardoor wil TUI ook geen 600 euro compensatie aan gestrande en hevig vertraagde passagiers betalen. „Dit probleem, een fabricagefout, valt wettelijk gezien onder overmacht, waardoor de vliegmaatschappij niets valt te verwijten.”

TUI drukt vakantiegangers op het hart zich vooral geen zorgen te maken. „Veiligheid is voor ons altijd prioriteit nummer één. Er is nu geen enkele reden om niet met onze Dreamliners naar de zonbestemming te vliegen”, zegt woordvoerster Petra Kok.

De hightech, zuinige Boeing 787, grotendeels van licht kunststof gemaakt, is al sinds de lancering in 2012 onderwerp van discussies over veiligheid. Begin 2013 werd de vloot aan de grond gehouden door brandende accu’s. Ook de motoren en tanks gaven later reden tot zorg. „Kinderziekten bij een nieuw vliegtuigtype”, zei Boeing toen.

Bekijk meer van