Nieuws/Binnenland
1809121
Binnenland

Luchtvaartinspectie bekijkt claims

Twijfel groeit over ’fabrieksfout’ TUI-Dreamliner

RIJSWIJK - Er rijzen steeds meer twijfels over de ’fabricagefout’ in een Boeing 787 Dreamliner van TUIfly. Ruim zeshonderd passagiers zijn anderhalve dag vertraagd door een lekkende brandstoftank vlak voor vertrek op Schiphol naar de Cariben. Zij eisen 600 euro wettelijke schadevergoeding.

TUI weigert dat. Het reisconcern houdt vol dat controle heeft aangetoond dat er sprake is van een fout tijdens het productieproces in de Boeing-fabriek. Dat heeft Boeing volgens een TUI-brief aan gedupeerde reizigers erkend. Meerdere Dreamliners zouden met dit serieuze probleem te kampen kunnen hebben. TUI beroept zich daarom op overmacht.

Vreemd genoeg wil Boeing die lezing niet tegenover De Telegraaf bevestigen. De Amerikaanse vliegtuigbouwer geeft zelfs geen enkel commentaar. De Nederlandse woordvoerster van Boeing zwijgt op alle vragen, ook over intern onderzoek.

De Nederlandse luchtvaartinspectie ILT, bij wie gestrande passagiers een klacht indienden en ook TUI een melding maakte, wil wel reageren. „Wij doen uitgebreid technisch onderzoek naar dit mankement aan de Boeing 787 van TUIfly. We kijken ook of deze passagiers recht hebben op vertragingscompensatie.”

Pech, onvoldoende onderhoud en technische problemen behoren volgen de EU-wetgeving tot het risico van de vliegmaatschappijen. Dat ontheft hen niet van de plicht om compensatie te betalen aan reizigers die langer dan drie uur vertraging oplopen. Fabrieksfouten zijn hen echter niet aan te rekenen.

„Het lijkt erop dat TUI probeert uit te komen onder circa vier ton aan schadeclaims. Het zou volgens TUI gaan om een relatief onschuldig defect aan de tank. Maar waarom wordt dan verwezen naar een mogelijke productiefout en waarom wordt ILT ingeschakeld”, vraag deskundige Bert Neut (TU Delft) van de International Society of Airline Safety Investigators zich af.

Er is volgens hem nergens bij luchtvaartautoriteiten een officiële link te vinden naar deze nieuwe gevaarlijke kerosinelekkage in de Boeing 787, die in het zesjarig bestaan vaker kreeg te maken met ’kinderziekten’ in accu’s, motoren en tanks. „Een fabricagefout is niet aan de orde. Dan waren alle alarmbellen afgegaan. Blijft over intimidatie van TUI richting passagiers om niet te hoeven betalen”, meent Neut.

Rechtsbijstandsverzekeraars en incassobureaus spreken openlijk over een poging van TUI om - ten onrechte - overmacht aan te tonen. Onder andere DAS en EUclaim zitten er bovenop om claims van passagiers te verhalen op de vakantievlieger.

Ook consumentenclub Radar krijgt veel klachten binnen. „TUI heeft geen bewijs van overmacht. Een verklaring van Boeing over een productiefout wordt niet getoond. TUIfly moet met harde bewijzen komen, anders maakt de rechter korte metten met die verklaring”, aldus een woordvoerder.