Nieuws/Binnenland

Hoezee voor het ov

Reizigers geven openbaar vervoer dikke voldoende

Door Gijsbert Termaat

De tram in Den Haag wordt dit jaar een stuk beter gewaardeerd dan vorig jaar.

De tram in Den Haag wordt dit jaar een stuk beter gewaardeerd dan vorig jaar.

Hollandse Hoogte / Paul van Riel

Ede - Het lijkt wel eens of reizigers in het openbaar vervoer om de haverklap te maken krijgen met storingen, vertragingen en overvolle rijtuigen. Maar niets is minder waar: deze reizigers zijn uitermate tevreden over de kwaliteit van bus, tram, metro, regionale trein en de veerpont. Zij gaven de vervoerders het afgelopen jaar een gemiddeld rapportcijfer van 7,6.

De tram in Den Haag wordt dit jaar een stuk beter gewaardeerd dan vorig jaar.

De tram in Den Haag wordt dit jaar een stuk beter gewaardeerd dan vorig jaar.

Hollandse Hoogte / Paul van Riel

Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2017 van Crow en het Kennisplatform Verkeer en Vervoer, waarvoor 86.705 passagiers tijdens hun reis hun mening gaven over zaken als netheid, zitplaats, tarief, informatie, frequentie van rijden en sociale veiligheid.

„Wat mij opvalt is dat de betrouwbaarheid van het vervoer steeds beter scoort”, stelt projectleider Gerard van Kesteren. „Met name voor de bus en tram heeft dat alles te maken met de ov-chipkaart. Het instappen van reizigers vertraagt de boel niet meer omdat er niet meer afgerekend hoeft te worden. Chauffeurs verliezen dus geen tijd meer en kunnen stipt op tijd rijden.”

Daarnaast wordt ook de luxe onderweg steeds beter gewaardeerd door reizigers. Niet alleen is het zitcomfort verbeterd, ook usb-poortjes om de telefoon op te laden en de aanwezigheid van wifi op bepaalde trein- en buslijnen worden zeer op prijs gesteld.

„Eén van de opvallendste resultaten is dat de waardering voor de tram in Den Haag, die voor de vierde maal op een rij stijgt, van een 7,1 in 2013 (plaats 74 in de ranglijst) naar een 7,8 vorig jaar waarmee het 17e staat”, weet de projectleider.

Waddeneilanden

„Ook de bus in de drie grote steden scoort met bijna een 7,8 hoog, al valt dat nog in het niet bij het busvervoer op de Waddeneilanden dat met een 8,6 fier aan kop blijft staan. Bij de metro stabiliseren de cijfers zich met een 7,7 in Rotterdam en een 7,4 Amsterdam.”

De treinverbinding Alphen aan den Rijn–Gouda is de grootste stijger. „Gaven reizigers in 2016 als rapportcijfer nog slechts een 7,2, een jaar later is dat een 7,8. Dat heeft te maken met de vervanging van de ’oude hondenkop’ door supermodern nieuw materieel. Dat is een heel groot positief verschil, meent de reiziger”, aldus Van Kesteren.

Van alle onderzoeksitems scoren toegankelijkheid (8,6) en kans op zitplaats (8,4) het hoogst en prijs (5,5) en informatie bij vertragingen (5,9) het laagst. „Er is dus nog wel degelijk wat te verbeteren. Reizigers geven aan vooral bij vertragingen te willen weten hoe lang het wachten duurt”, constateert Van Kesteren. „Ook de frequentie, geluid en netheid van een voertuig kunnen volgens de ondervraagden nog verbeterd worden.”

Waardering

De top-3 van het hoogst gewaardeerde openbaar vervoer van 2017 bestaat uit het busvervoer op de Friese Waddeneilanden (8,6), de veerdienst Rotterdam–Dordrecht en Drechtsteden (8,5) en de veerverbinding Vlissingen–Breskens (8,1). Maar ook al sta je laatste in de lijst, dan nog is er niets aan de hand. De op één na slechtste is met een 7,0 de treinverbinding Nijmegen-Roermond dat de rode lantaarn overdroeg aan de treindienst Zwolle–Enschede met een 6,9.