Nieuws/Binnenland
1821430
Binnenland

NS vandaag voor rechter in claimzaak

’Zitplaats of anders helft geld terug’

UTRECHT - NS moet vandaag voor de rechtbank Utrecht uitleg geven over een chronisch gebrek aan zitplaatsen in spitstreinen.

Namens 11.000 klagende reizigers is NS door ConsumentenClaim gedagvaard om ervoor te zorgen dat er steeds voldoende plek is. „Of anders moeten de reizigers die bijna altijd worden gedwongen te staan in de spits, de helft van hun geld terugkrijgen. NS blijft in gebreke”, zegt juriste Elsbeth Roos van de aanklager.

Het is donderdag de eerste zitting in deze principezaak, nadat afgelopen jaar alle stukken en gezichtspunten zijn uitgewisseld. Betekent het treinkaartje ook recht op een zitplaats? Of zoals NS beweert, geeft het vervoerbewijs alleen recht op een rit van A naar B?

„Wij presenteren keiharde bewijzen dat veel reizigers stelselmatig iedere dag moeten staan op drukke routes. Dat is wekenlang op video opgenomen. Het kan niet zo zijn dat NS dan zegt dat dit niet te vermijden is in spitsuren. Dan moeten ze maar zorgen voor meer capaciteit op probleemroutes”, meent Roos.

ConsumentenClaim vordert met terugwerkende kracht tot 2016 50% van de betalingen terug. „Die reizigers hebben immers niet gekregen wat ze redelijkerwijs mochten verwachten van NS, namelijk een stoel”, aldus Roos.

NS ontkent tekortkomingen. „Wij nemen veel maatregelen om de overvolle hyperspits te spreiden, zoals korting in de randen van de spits, goedkoper reizen buiten de spits, het beter opvullen van alle rijtuigen en de inzet van meer en langere treinen die vaker rijden. De reiziger moet ook kijken of vertrekken tussen 7.30 en 8.30 uur wel nodig is. Staan hoort er dan helaas een beetje bij”, vindt de woordvoerder.

Roos noemt dat onzin. „Onderzoek wijst uit dat negen van de tien reizigers geen keuze hebben, omdat ze op een bepaalde tijd op hun werk of studie moeten zijn. Het is onacceptabel dat deze mensen het kind van de rekening worden. Hun leed kan wel wat verzacht worden door de helft goedkoper te reizen. Hen treft geen blaam aan het ongemak.”

NS benadrukt dat de kans op een zitplaats in de spits landelijk gezien 95% is. „Het is onmogelijk om in het Nederlandse ov over te gaan op gereserveerde stoelen. Iedereen kan instappen, maar soms moet je op hele drukke trajecten even blijven staan. We doen aantoonbaar ons best om deze hinder te beperken”, aldus de zegsman.

Volgens Roos lijden juist die reizigers wel schade. „Wij claimen alleen voor mensen die eigenlijk nooit kunnen zitten. NS mag zich niet verschuilen achter de gevallen dat het goed gaat. Ook de wens dat bedrijfsleven en onderwijs flexibeler tijden moeten invoeren, doet hier niet ter zake.”