Nieuws/Binnenland
1823609
Binnenland

Evangelisch cadeautje valt slecht

Amsterdam - Een tijdschrift over de EO’s The passion is bij veel Amsterdammers in het verkeerde keelgat geschoten. Het blad werd donderdag bezorgd bij 250.000 huishoudens, maar niet iedereen bleek daar van gediend.

Op sociale media barstte een storm van verontwaardiging los van mensen die zich afvroegen waar ze het blad aan hadden te danken. „Ik ben geen christen en het enige waar Jezus in voorkomt dat ik leuk vind, is Jesus christ superstar”, schrijft een twitteraar.

Dat er geen website was en zelfs de uitgever van het blad niet bleek te bestaan, zorgde voor extra wantrouwen. De mysterieuze maker blijkt televisiebedrijf Eye2Eye, dat ook The passion produceert. Regisseur Jacco Doornbos is zich van geen kwaad bewust.

„We hebben dit blad bedacht als een cadeautje voor Amsterdam”, vertelt hij aan De Telegraaf. „Dit blad heeft hetzelfde thema als The passion, ’ik zie jou’. Daarbij hadden we ook een beetje wijlen Eberhard van der Laan in gedachten. Die wilde dat we lief zouden zijn voor elkaar en de stad.”

Gefilterd adressenbestand

Gemeente Amsterdam is sinds begin dit jaar extra streng voor reclame. Die mag alleen in brievenbussen gestopt worden met een ’Ja’-sticker. Eye2Eye omzeilde dit beleid door het blad te adresseren, maar maakte daar geen vrienden mee.

Doornbos baalt daarvan, zo stelt hij. „We hebben bij PostNL een gefilterd adressenbestand gekocht en daar de oplage op afgestemd. We hadden er niet op gerekend dat daar mensen in zouden zitten die helemaal niet op ongevraagde post zitten te wachten.”

In Amsterdam zijn er 250.000 exemplaren verspreid. Daarnaast zijn er 85.000 stuks via het omroepblad van de Evangelische Omroep verspreid in heel Nederland. Het Leger des Heils krijgt nog eens 20.000 exemplaren voor zijn relaties.

Subsidie

Voor deze mega-oplage heeft de gemeente geen subsidie verleend, benadrukt Doornbos. „De gemeente Amsterdam heeft alleen inhoudelijk bijgedragen. Andere partijen, zoals het Leger des Heils, de EO en KRO-NCRV hebben advertenties gekocht.”

Dat het enige moeite kostte om de afzender te achterhalen, was volgens Doornbos niet de bedoeling. „We hadden verwacht dat het blad pas later deze week zou worden verspreid. Dan hadden we nog tijd gehad om de website af te maken. De uitgever is al opgericht, maar is alleen nog niet in de Kamer van Koophandel te vinden.”