Nieuws/Binnenland
1830085871
Binnenland

Frankrijk verbant reclame voor Hollandse fietsen om ’klimaat van angst’: ’Verbazingwekkend’

In het reclamespotje is een enorme verkeersdrukte te zien, waarbij je een auto weg ziet smelten.

In het reclamespotje is een enorme verkeersdrukte te zien, waarbij je een auto weg ziet smelten.

Amsterdam - De Franse reclamewaakhond ARPP heeft een televisiecommercial geweerd van de Amsterdamse (elektrische) fietsfabrikant VanMoof omdat deze ’een klimaat van angst’ zou veroorzaken.

In het reclamespotje is een enorme verkeersdrukte te zien, waarbij je een auto weg ziet smelten.

In het reclamespotje is een enorme verkeersdrukte te zien, waarbij je een auto weg ziet smelten.

,,In de commercial reflecteren auto’s de ratrace van vroeger, waarmee de kijker wordt uitgenodigd om zijn vervoersmiddelen in de stad te heroverwegen voor een schonere, groenere toekomst”, legt oprichter Taco Carlier van VanMoof uit.

In het reclamespotje is een enorme verkeersdrukte te zien, waarbij je een auto weg ziet smelten. ,,We zijn ons er altijd bewust van geweest dat deze commercial niets weg heeft van een gemiddelde fietsreclame. Het is een aanzet tot actie, een kans om het verleden achter ons te laten en echte vooruitgang te boeken die iedereen ten goede komt. De status quo bevragen zal altijd een confrontatie opleveren, maar dat wilden we vanaf het begin al bereiken”, aldus Carlier."

De bewuste reclame:

’Angstklimaat’

VanMoof werd van de afwijzing op de hoogte gesteld in een brief van de Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP). „Sommige beelden in de reflectie van de auto zijn, naar onze mening, onevenwichtig en brengen de hele autosector in diskrediet”, schrijft ARPP in een brief die De Telegraaf heeft ingezien. „De beelden van fabrieken/schoorstenen en een ongeluk creëren een klimaat van angst. Ze zullen dus aangepast moeten worden.” Volgens de reclamecode is het verboden angst en lijden uit te buiten in commerciële uitingen.

,,Het is verbazingwekkend dat autobedrijven hun milieuproblemen mogen verdoezelen, terwijl degene die deze kwestie ter discussie stelt wordt gecensureerd”, reageert Carlier. ,,De televisiecommercial werd twee weken eerder uitgezonden in Nederland en Duitsland. Daar werd de spot wel goed ontvangen door het publiek.

Franse auto-industrie in moeilijkheden

VanMoof denkt dat de beslissing ook is genomen omdat de Franse auto-industrie in moeilijkheden verkeert, met een kelderende verkoop als gevolg van COVID-19 en een wijdverbreide economische krimp aan de horizon.

Lees verder onder de foto

De spot maakt reclame voor de nieuwste modellen van VanMoof.

De spot maakt reclame voor de nieuwste modellen van VanMoof.

ARPP-voorzitter Stéphane Martin verwierp tegenover de Franse nieuwszender Franceinfo deze kritiek. „Het is een klassieke reactie om vraagtekens te stellen bij onze onafhankelijkheid en media-aandacht te krijgen door ’censuur’ te roepen.”

Volgens Martin „kunnen we ons niet veroorloven om hele sectoren in een kwaad daglicht te stellen. Dat is een belangrijke voorwaarde voor eerlijke concurrentie. Op sommige punten gaat die reclamespot te ver, met beelden die onnodig zijn, zoals de rook uit fabrieksschoorstenen, die niets te maken hebben met de auto-industrie.”

De eerder deze maand gelanceerde spot vormt de speerpunt in een reclamecampagne voor de gloednieuwe modellen S3 & X3. Oprichters Taco en Ties Carlier hebben vele miljoenen opgehaald bij investeerders om hiervan wereldwijd een succes te maken. Dankzij het Franse verbod zou het merk op internet wel eens meer aandacht kunnen krijgen.