Nieuws/Binnenland

Krant betreurt ophef over anti-zoenpamflet

Tegenactie: zoenende mannen in Reformatorisch Dagblad

Jan-Kees Joosse / Twitter

AMSTERDAM - UPDATE 22.00 uur - Het Reformatorisch Dagblad dat 40.000 flyers van de actiegroep Civitas Christiana met de campagne Gezin in Gevaar heeft verspreid, heeft voor heel wat ophef gezorgd. Het RD betreurt de ontstane commotie. Inmiddels is een tegenactie begonnen. Via een crowdfundingsactie hoopt de initiatiefnemer geld bij elkaar te brengen voor een advertentie met zoenende mannen in de krant.

Jan-Kees Joosse / Twitter

De abonnees van de christelijke avondkrant kregen maandag een pamflet op de deurmat, waarmee ze kunnen protesteren tegen de reclamecampagne van modeketen Suitsupply, waarin zoenende mannen te zien zijn.

Hoewel de omstreden posters al uit het straatbeeld zijn verdwenen (ze hangen nog wel in winkels), is de actiegroep er een onlinepetitie tegen begonnen. De flyer bevat ook een antwoordkaart die per post kan worden verstuurd. Civitas Christiana roept met de campagne Gezin in Gevaar op de petitie tegen de „onsmakelijke reclames” te tekenen.

Tegenactie

Inmiddels is er ook een tegenactie op touw gezet. Via een crowdfundingsactie wil Jasper Klapwijk genoeg geld bij elkaar brengen om advertentieruimte in de krant te kunnen kopen. Met deze 'Celebrate Love'-campagne wil hij de liefde vieren door zoenende mensen te laten zien, bijvoorbeeld twee mannen. „We gaan voor een kwart pagina. Help mee, en doneer gul!”, zo roept Klapwijk op.

Binnen een uur was er al een bedrag opgehaald voor een advertentie van een kwart pagina.

Mocht het niet lukken de advertentie geplaatst te krijgen dan gaat het bijeengebrachte bedrag naar een goed doel. „Of je krijgt gewoon je geld terug”, belooft Klapwijk.

Reactie RD

Het Reformatorisch Dagblad betreurt dat er ophef is ontstaan over de flyer van de stichting Civitas Christiana.

Op Twitter en andere sociale media wordt het RD bekritiseerd voor het verspreiden van de flyer. In een verklaring op de website van de krant laat Cees Hovius, verantwoordelijk voor het advertentiebeleid van het RD weten, dat de krant geen aanleiding zag de flyer van Civitas Christiana te weigeren. Hij benadrukt dat het RD geen verantwoordelijkheid neemt of heeft voor de inhoud van de advertentie. „Als we een flyer bij de krant voegen met reclame voor bijvoorbeeld meubels dan zijn wij ook niet verantwoordelijk voor die producten.”

Actiegroep zoekt steun binnen doelgroep

Woordvoerder Hugo Bos van Civitas Christiana laat weten dat het pamflet alleen via het RD is aangeboden. „Van de doelgroep van het RD krijgen we waarschijnlijk eerder steun dan bijvoorbeeld van de lezers van de Groene Amsterdammer.” Bos zegt dat er veel steunbetuigingen voor de actie zijn binnengekomen. Hij voegt eraan toe dat het de bedoeling is de onlinepetitie persoonlijk aan te bieden aan SuitSupply. Daarvoor is nog geen datum geprikt.

„Kledingfabrikant Suitsupply maakt reclame met zeer seksuele taferelen”, schrijft Gezin in Gevaar op zijn website. „Eerst sadistische onderwerping van vrouwen, nu zoenende mannen in erotische pose. Deze zedeloze taferelen zijn overal op straat te zien, ook door kleine kinderen.”

SuitSupply was niet bereikbaar voor een reactie op de actie.

Lees meer over