Nieuws/Binnenland

Verstoring door zelfmoord, spoorlopers, aanrijdingen, vandalisme

Mens zet de trein stil: waar stonden we het vaakst stil op het spoor?

Door Paul Eldering

Utrecht - Het aantal lange treinvertragingen wordt steeds vaker veroorzaakt door menselijke invloed en slecht weer. Dat blijkt uit de 2017-storingscijfers die vandaag worden gepresenteerd.

Spoorbeheerder ProRail, NS en vervoerders registreerden vorig jaar circa 10.000 verstoringen, waarvan 628 met een grote impact voor reizigers. Een jaar eerder waren dat er 610. „We zien dat de technische storingen minder worden, maar dat externe factoren een belangrijkere rol spelen. Zoals zelfmoorden, aanrijdingen met wegverkeer, spoorlopers, vandalisme, dieren, stroomuitval en slecht weer”, aldus ProRail.

Uren afgesloten

Suïcide staat volgens de cijfers bovenaan de ranglijst van meest voorkomende vertragingen. „Het spoor moet dan vaak uren worden afgesloten. Dat geldt ook voor botsingen met auto’s. Spoorlopers en winterweer zitten eveneens in de top-5. Alleen wisselstoringen bleven in 2017 hardnekkig”, zegt de woordvoerder.

Van alle infrastructurele storingen aan het spoor is het percentage technische problemen de afgelopen vijf jaar afgenomen van 37 naar 31%. ’Derden’ waren vorig jaar verantwoordelijk voor 56% van de vertragingen. In 2013 was dat aandeel nog 43%. Het weer en ’processen’ op het spoor scoorden ieder 6%.

De ergste vertragingen werden op 22 februari 2017 gemeld op het traject Utrecht-Amsterdam door storm, gevolgd door een stroomstoring op 17 januari op Amsterdam Centraal en winterweer op 10 december op de lijn Den Helder – Alkmaar en rond Amsterdam, waardoor veel treinritten werden geannuleerd. Gouda was de klos door defecten.

Het aantal technische storingen is volgens ProRail in vijf jaar 20% afgenomen door toepassing van slimme sensoren, preventief onderhoud en op drukke trajecten speciale interventieteams. „Dat gaan we dit jaar verder uitbreiden”, aldus de ProRail-zegsman.

Het terugdringen van zelfdoders, roekelozen, vandalen en spoorlopers gebeurt volgens hem in samenwerking met vervoerders, overheden, politie en OM door meer camera’s, hekken, waarschuwingsborden, beter toezicht door boa’s en bijvoorbeeld campagnes om mensen extra bewust te maken dat met het gevaarlijke spoor niet te sollen valt.

Verbetering

NS en ProRail wijzen erop dat ondanks alle problemen negen op de tien treinen in 2017 op tijd reden, dat wil zeggen met minder dan drie minuten vertraging. „De vijf-minutengrens werd gehaald door 95%. Dat is een verbetering ten opzichte van de jaren ervoor. Het spoor wordt steeds voller, dus dat is in Nederland best wel een prestatie”, vinden ze.

NS en regionale treinexploitanten zijn beter dan ooit in staat om de ’bemensing’ en de technische staat van hun materieel onder controle te houden. Dat is volgens reizigersclubs een mooie opsteker, al moet er volgens hen wel wat gebeuren om de drukke spits te spreiden en de volste routes te ontlasten.

NS zegt voor drie miljard euro in een paar honderd nieuwe treinen te steken en bestaande rijtuigen om te bouwen. „Maar er zijn ook meer rails en perrons nodig, zolang het aantal reizigers in het ov komende jaren sterk blijft toenemen.”

Negatief

Vorig jaar werden 18.450 treinen negatief beïnvloed door spoorlopers, 14.260 door aanrijdingen met mensen, 5980 door verkeersschade waaronder op overwegen, 4860 door overstekende beesten en 3110 door nutsbedrijven.

Het is niet allemaal koek en ei. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) meldt dat ProRail een voorwaardelijke boete van 1.275.000 euro krijgt vanwege te veel hinderrijke storingen. De spoorbeheerder krijgt een jaar de tijd om het te herstellen. Als het bedrijf dit jaar aan de norm voldoet, vervalt de megaboete.

Lees meer over