Nieuws/Binnenland
1889866
Binnenland

Geen idee hoeveel suiker we eten

Amersfoort - Nederlanders zijn, vaak ongewild, grotere zoetekauwen dan ze zelf denken. Bijna 95 procent van de bevolking schat de eigen dagelijkse suikerconsumptie drie keer te laag in. Ze krijgen geen tien suikerklontjes per dag binnen, maar een hoeveelheid suiker die gelijk staat aan dertig klontjes.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Diabetes Fonds onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder. Ook denkt de Nederlander dat hij minder suiker binnenkrijgt dan menigeen. Hij/zij taxeert de suikerinname van alle andere Nederlanders op gemiddeld zestien suikerklontjes per dag.

Dressings

Het Diabetes Fonds maakt zich grote zorgen over die hoge suikerinname, die mensen bereikt via hun voeding en hetgeen ze drinken. Directeur Hanneke Dessing van het fonds noemt de uitkomsten van het suikerinname-onderzoek alarmerend, maar ze begrijpt de herkomst van de verkeerde inschattingen: „Er zitten onnodig veel suikers in producten waarvan men het niet zou verwachten. Zoals in ontbijtgranen, zuiveldranken, sauzen, dressings en tussendoortjes. Het is dus niet gek dat consumenten denken dat ze drie keer minder suiker binnenkrijgen.”

Meer dan 1,1 miljoen Nederlanders hebben diabetes type 2 en dat aantal groeit met ruim duizend per week. De hoge gemiddelde suikerinname heeft grote invloed op het ontstaan van deze ziekte.

Negen op de tien Nederlanders geeft volgens het Diabetes Fonds aan dat ze vinden dat er minder suiker in producten moet worden gebruikt. Zo’n 86 procent vindt dat fabrikanten minder suiker aan producten moeten toevoegen. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om per dag hooguit 12,5 (voor vrouwen) tot 15 suikerklontjes (mannen) binnen te krijgen. Meer inname kan leiden tot overgewicht, met een groter risico op diabetes type 2.

Hoogste tijd

Directeur Dessing: „Het is de hoogste tijd dat de industrie nu gehoor geeft aan deze wens. Op de achtergrond beweegt een aantal bedrijven langzaam de goede kant op, door minder suikers aan producten toe te voegen. Maar het gaat nog lang niet snel en effectief genoeg om de suikerinname terug te dringen.”

Het Diabetes Fonds start vandaag via het internet de Suiker Terugroepactie ’Ontmasker de suikers’. De campagne toont voorbeelden van voedingscategorieën en producten waar onnodig veel suikers in zitten. De consument kan het product dat niet aan zijn verwachtingen voldoet via Facebook ’terugroepen’ en daarmee een gericht signaal aan de voedselindustrie afgeven.