Nieuws/Binnenland
1893856186
Binnenland

Personeel veegt ’krimpplan’ resoluut van tafel

Massale staking NS dreigt

Machinisten en conducteurs keren zich tegen de bezuinigingsoperatie
bij NS.

Machinisten en conducteurs keren zich tegen de bezuinigingsoperatie bij NS.

UTRECHT - NS zit in een spagaat nu het personeel via vakbonden en or massaal in verzet komt tegen een ’krimpplan’, waarin meer dan tweeduizend banen moeten verdwijnen. „Wij dreigen buitenspel te worden gezet. Veel van onze leden zijn bereid te staken. NS probeert die afslanking door onze strot te duwen. Onacceptabel”, zegt bestuurder Henri Janssen van FNV Spoor.

Machinisten en conducteurs keren zich tegen de bezuinigingsoperatie
bij NS.

Machinisten en conducteurs keren zich tegen de bezuinigingsoperatie bij NS.

De NS dreigt volgens hem ’de Ryanair van het spoor’ te worden. „Een prijsvechter die het niet zo nauw neemt met de arbeidsvoorwaarden. Dat laten we niet gebeuren”, aldus Janssen.

Ook voorman Wim Eilert van de bond voor machinisten en conducteurs VVMC is boos. „Meer dan negentig procent van onze leden wijst het zogeheten NS-pact af. Het moet steeds flexibeler, maar dat zijn we nu al. Nog meer kan niet. De NS-directie stelt voor om vier jaar haar eigen gang te kunnen gaan met de reorganisatie. Zogenaamd vanwege de moeilijke coronatijden. Dat is voor ons uitgesloten. Een blanco cheque zoals NS wil, is onbespreekbaar.”

NS reageert teleurgesteld. „Wij beogen nou juist de werkgelegenheid bij ons te beschermen. Dus geen gedwongen ontslagen, maar er moet wel wat gebeuren, nu we minder dan de helft van het normale aantal reizigers vervoeren”, aldus een woordvoerster.

Binnenkort komt NS met een gepast antwoord op de bezwaren.

Eindvoorstel afgewezen

„Het is erg jammer dat na maanden van overleg ons eindvoorstel is afgewezen. Ik begrijp de emoties, maar we willen onze mensen toch zo veel mogelijk zekerheid bieden in deze hectische tijden”, zegt de nieuwe NS-topvrouw Marjan Rintel, die 1 oktober Roger van Boxtel opvolgde.

Het verliesgevende NS dreigt volgens de haar komende jaren bijna vijf miljard aan inkomsten mis te lopen door de extreme reizigersdaling als gevolg van thuiswerken en alle reisbeperkingen. „We kunnen niet wachten met maatregelen. Medewerkers met een vast contract blijven, maar moeten soms waar nodig worden omgeschoold.” Ze verwacht pas herstel in 2024.

Janssen is niet onder de indruk. „Er lijkt sprake van ordinaire bezuinigingen over de rug van het personeel. Ook wil NS weer terug naar minder conducteurs op treinen en minder bemande serviceloketten op stations. We hebben jaren gevochten voor meer veiligheid. Dat gaan we niet terugdraaien, corona of niet.”

De vakbonden zijn volgens hem wel bereid om ’mee te bewegen met tijdelijke afname van reizigers’, maar dat moet niet ten koste gaan van het post-coronatijdperk, wanneer er weer op volle treinen wordt gerekend. De bonden zullen vanuit hun leden binnenkort een eisenpakket neerleggen bij de directie van de NS. „We moeten dan opnieuw om de tafel. We willen graag een oplossing, maar sluiten acties zeker niet uit. Als de werkvloer dat wil, moeten we daarin wel meegaan”, waarschuwt Janssen.

Half miljard verlies

Voorzitter Pedro Peters van ov-koepel OVNL laat weten ook in 2021 concessies te eisen van overheden. „Dit jaar lijdt de sector een verlies van een half miljard. Hoe dan ook willen de ov-bedrijven volgend jaar weer zwarte cijfers schrijven.”

Als reizigersaantallen en financiële steun van de regering achterblijven, zal het kaartje volgens Peters duurder moeten worden „en wordt schrappen in de dienstregeling en banen onvermijdelijk. Nog voor de kerst komen we met een transitieplan. De geplande bezetting van tachtig procent gaan we nooit halen door de coronamaatregelen. We vervoeren nu dagelijks in het ov twee miljoen mensen in plaats van de gebruikelijke vier miljoen.”