Nieuws/Binnenland

Nooit meer onnodig staan in de trein

In de spits kan het blijven voorkomen dat reizigers moeten staan.

In de spits kan het blijven voorkomen dat reizigers moeten staan.

foto FLORIS LOK

Den Bosch - Reizigers staan vaak onnodig in de trein. In andere rijtuigen is dan nog voldoende plaats. In een derde van de treinen blijven veel reizigers staan, terwijl er verderop lege stoelen zijn. Dat blijkt uit nieuw onderzoek onder hoofdconducteurs. De NS lanceert dinsdag daarom een ’zitplaatszoeker’ op de mobiele telefoon.

In de spits kan het blijven voorkomen dat reizigers moeten staan.

In de spits kan het blijven voorkomen dat reizigers moeten staan.

foto FLORIS LOK

Onze verslaggever Paul Eldering test vandaag de zitplaatszoeker. Lees zijn tweets onderaan dit artikel.

„De scheve bezetting willen we oplossen in de reisplanner-app. De zitplaatszoeker rollen we vanaf nu overal in Nederland uit. We gaan proefdraaien op stoptreinen tussen Den Bosch, Nijmegen en Arnhem. Hier zijn meestal overvolle rijtuigen aan de ene kant en halflege aan de andere kant”, aldus de NS-woordvoerder.

Het systeem werkt volgens hem in de app met kleurcodes groen, geel en oranje. „Elke sprinter in de praktijktest wordt op deze manier constant gemonitord, maar ook elk afzonderlijk rijtuig. De reiziger kan dan in een oogopslag zien welke treinen vol zitten en waar nog plaats is. Instappers kunnen daar rekening mee houden.”

Gewicht

NS maakt gebruik van ’meetsensoren’ in het spoor. „Die wegen automatisch ieder rijtuig dat er overheen rijdt. Via een vertaalslag weten we dan hoeveel mensen erin zitten. Later gaan we ook gebruik maken van CO2-uitstoot die steeds wordt gebruikt voor de klimaatcontrole aan boord. Ook die actuele informatie kan worden gekoppeld aan aantal passagiers.”

Volgens de conducteurs is de helft van de staande reizigers, met name in de spitsuren, zich niet bewust van zitplaatsen elders in de trein. „Ze denken al gauw dat het overal te druk is. Waarmee we niet zeggen dat staan in de hyperspits verleden tijd is. Dat is te wijten aan het hele fileprobleem in Nederland met veel te starre werk- en studietijden.”

Spreiding

NS doet pogingen om de daluren en ’de randen van de spits’ extra te promoten met lagere tarieven om meer spreiding van reizigers te realiseren. Dat heeft volgens de zegsman redelijk succes, zoals blijkt uit de variabele toeslagen voor de IC Direct. „We experimenteren ook met prijzen op de reguliere ritten. De resultaten worden geanalyseerd.”