Nieuws/Binnenland

’Reizigers willen soms liever staan’

Telegraaf-test zitplaatszoeker NS slaagt

De zitplaatszoeker is nieuw en te raadplegen op de mobiele telefoon. Oranje betekent dat het rijtuig vol zit, bij geel is er nog beperkt plek en bij groen zijn er zitplaatsen zat.

De zitplaatszoeker is nieuw en te raadplegen op de mobiele telefoon. Oranje betekent dat het rijtuig vol zit, bij geel is er nog beperkt plek en bij groen zijn er zitplaatsen zat.

NS

De Telegraaf-test met de nieuwe ’zitplaatszoeker’ in de NS-Reisplanner is geslaagd. Op het proeftraject Den Bosch-Nijmegen-Arnhem werkte de app feilloos. Met kleurtjes (groen, geel, oranje) wordt aangegeven in welke rijtuigen nog lege stoelen zijn.

De zitplaatszoeker is nieuw en te raadplegen op de mobiele telefoon. Oranje betekent dat het rijtuig vol zit, bij geel is er nog beperkt plek en bij groen zijn er zitplaatsen zat.

De zitplaatszoeker is nieuw en te raadplegen op de mobiele telefoon. Oranje betekent dat het rijtuig vol zit, bij geel is er nog beperkt plek en bij groen zijn er zitplaatsen zat.

NS

Toch zijn de meeste reizigers sceptisch over het gebruik ervan in de dagelijkse praktijk. „Op korte afstanden is staan ook niet zo bezwaarlijk. Het hoort er een beetje bij in de spits. We zijn gewoontedieren die altijd op dezelfde plaats instappen. Al is het dan vaak dringen en duwen geblazen”, aldus veel reacties.

Ook een conductrice in deze stoptrein twijfelt aan grootschalige inzet van de zitplaatszoeker. „Maar alle beetjes helpen. Wij moeten mensen in de spits steeds aansporen om een stukje verderop plaats te nemen. De meesten blijven echter waar ze zijn, ook al moeten ze staan”, zegt Joke Zijlstra.

Data-scientist Lynette Joosten van NS heeft de zitplaatszoeker op de NS-Reisplanner ontwikkeld.

Data-scientist Lynette Joosten van NS heeft de zitplaatszoeker op de NS-Reisplanner ontwikkeld.

Telegraaf

Volgens data-scientist Lynette Joosten van NS, die de zitplaatszoeker heeft ontwikkeld, wordt de app technisch steeds verder verfijnd. „We kunnen tegenwoordig heel veel met actuele data, zoals weegsensoren in het spoor en CO2-metingen in climatecontrols. Daardoor zijn we steeds beter in staat te voorspellen waar plek is in de trein”, vertelt ze.

Die technieken gaat NS op het hele Nederlandse spoornet invoeren. „Doel is om reizigers zoveel mogelijk te spreiden over de trein. Zelfs in de spits is er vaak nog plaats genoeg om te zitten. Op je mobiele telefoon is dat nu zichtbaar”, aldus Joosten.

Lees verder onder de foto.

Deze frequente reizigster op het traject Den Bosch-Nijmegen zegt vanochtend blij te zijn met de nieuwe zitplaatszoeker van NS.

Deze frequente reizigster op het traject Den Bosch-Nijmegen zegt vanochtend blij te zijn met de nieuwe zitplaatszoeker van NS.

Wennen

Probleem is dat reizigers aan dit hulpmiddel moeten wennen. Het merendeel is niet op de hoogte van de lancering van de zitplaatszoeker, blijkt vandaag uit de praktijkproef van deze krant tussen Den Bosch en Nijmegen.

NS doet ook testen met het goedkoper maken van de randen van de spits om mensen meer te spreiden. „De resultaten daarvan zijn nog niet bekend. In de hyperspits, met name ’s ochtends tussen 7.30 en 8.30 uur, is staan op sommige drukke lijnen niet te voorkomen”, aldus de woordvoerder.

Reizigersgroei

NS investeert volgens hem drie miljard in nieuwe treinen komende vijf jaar. „Dan zit het huidige spoor fysiek in feite vol. Er moet daarom ook geld worden vrijgemaakt voor nieuwe rails, langere perrons en extra opstelplaatsen van treinen, als Nederland de verwachte reizigersgroei in het ov tot na 2030 wil blijven volgen.”