Nieuws/Binnenland

Oproep minister genegeerd

Geen rem op milieuzones

Door Alexander Bakker

Arnhem en Maastricht werken aan eigen milieuzones die afwijken van de Amsterdamse (foto). Maastricht wil een vignet als in Duitsland. Arnhem denkt aan het flitsen van vieze auto’s.

Arnhem en Maastricht werken aan eigen milieuzones die afwijken van de Amsterdamse (foto). Maastricht wil een vignet als in Duitsland. Arnhem denkt aan het flitsen van vieze auto’s.

Foto ANP

Den Haag - Gemeenten trekken zich helemaal niets aan van de oproep van staatssecretaris Van Veldhoven (Milieu) om gas terug te nemen bij het invoeren van nieuwe type milieuzones.

Arnhem en Maastricht werken aan eigen milieuzones die afwijken van de Amsterdamse (foto). Maastricht wil een vignet als in Duitsland. Arnhem denkt aan het flitsen van vieze auto’s.

Arnhem en Maastricht werken aan eigen milieuzones die afwijken van de Amsterdamse (foto). Maastricht wil een vignet als in Duitsland. Arnhem denkt aan het flitsen van vieze auto’s.

Foto ANP

De gemeenten Maastricht en Arnhem laten aan De Telegraaf weten dat ze gewoon doorgaan met hun omstreden plannen om diesels uit de stad te weren.

De Limburgse hoofdstad wil het Duitse vignet invoeren als systeem, terwijl Arnhem werkt aan de strengste milieuzone van Nederland waarbij ’vieze’ auto’s worden geflitst.

Juist om een lappendeken van allerlei type milieuzones te voorkomen wil de D66-bewindsvrouw voor de zomer met één systeem komen met eenduidige categorieën en verkeersborden. Van Veldhoven riep daarom onlangs gemeenten op om een pas op de plaats te maken.

Maar op het stadhuis van Maastricht zijn ze niet van plan om te wachten op ’Den Haag’. Volgend jaar willen ze net als in tientallen Duitse steden het zogeheten Euregionale vignet invoeren. Wethouder Gert-Jan Krabbendam stelt dat ze in de Limburgse hoofdstad juist een lappendeken willen voorkomen met hun buitenlandse buren.

„Aken ligt immers slechts op een kilometer of dertig van Maastricht. Keulen en Bonn op een uur rijden. Alle Nederlandse steden met een milieuzone of plannen daartoe liggen een stuk verder bij ons vandaan”, legt de GroenLinks-wethouder uit.

Bovendien kunnen buitenlandse automobilisten met een ’vieze’ diesel niet gepakt worden via het camerasysteem dat in onder andere Amsterdam en Utrecht draait. Krabbendam: „Dat zou dus een grote mate van rechtsongelijkheid opleveren.”

Ook in Arnhem piekeren ze er niet over om hun zwaarste automaatregelen van alle Nederlandse gemeenten af te zwakken, terwijl het nog maar zeer de vraag is of de landelijke regels net zo ver gaan.

„Er komt op 1 januari 2019 een milieuzone voor automobilisten met een diesel. Het is gewoon een bevoegdheid van gemeenten. Een pas op de plaats hoort daar niet bij”, reageert SP-wethouder en voormalig Milieudefensie-campagneleider Geert Ritsema.

Staatssecretaris Van Veldhoven, afgelopen weekend naar China vertrokken voor een handelsmissie, laat via haar woordvoerder weten komende maand in gesprek te gaan met Maastricht en Arnhem.

Ze wil daarbij specifiek kijken naar het controleren van buitenlandse automobilisten.

Lees meer over