Nieuws/Binnenland
1901624
Binnenland

’Bruggen Noord-Holland staan op instorten’

De snelweg A27 bij Hilversum.

De snelweg A27 bij Hilversum.

Tientallen bruggen en viaducten in de provincie Noord-Holland vertonen dusdanig ernstige problemen door achterstallig onderhoud dat er onacceptabel risico bestaat op instorten. Dat blijkt uit onderzoek door EenVandaag en NH Nieuws.

De snelweg A27 bij Hilversum.

De snelweg A27 bij Hilversum.

Scheuren, verzakkingen, falende wapening, vervorming en extreme roest; dit zijn slechts enkele van de vele gebreken bij bruggen en viaducten in het rijkswegennet in de provincie Noord-Holland die via een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur gevonden werden in ruim tweehonderd inspectierapporten van Rijkswaterstaat. Bij sommige locaties is er zelfs sprake van instortingsgevaar.

’Jammer genoeg geen verrassing’

Bouwend Nederland, de vereniging van bouw- en infrabedrijven, noemt de uitkomsten zorgelijk. „Het gaat hier immers om de veiligheid van de weggebruikers! De uitkomst is jammer genoeg geen verrassing, want het is in lijn met de resultaten van eerder onderzoek dat Bouwend Nederland heeft laten doen, naar de staat van 750 bruggen en tunnels van het Rijkswegennet, waaruit bleek dat er op meerdere locaties calamiteiten dreigen zoals vorig jaar met de Merwedebrug.”

Bij EenVandaag kan je opzoeken hoe het met de bruggen gesteld is.

Merwedebrug

Vorig jaar heeft Bouwend Nederland, naar aanleiding van de gebeurtenissen rond de Merwedebrug een stresstest laten uitvoeren. „Want wanneer er één verbinding wegvalt, dan worden andere wegen, bruggen en tunnels zwaarder belast. Je ziet nu al vaak dat de ring rond Amsterdam op de file-overzichten al helemaal rood kleurt bijvoorbeeld. We lopen als maatschappij het risico op een verkeersinfarct, zeker wanneer er op twee wegen een calamiteit is, dan is de vertraging enorm.”

„Die files kosten veel ondernemers geld en levert onnodige extra CO2-uistoot op, en de gevolgschades kunnen enorm zijn. De afsluiting van de Merwedebrug kostte de ondernemers naar schatting een half miljoen per dag. En de afsluiting van de Merwedebrug was geen incident: er zijn al meerdere bruggen afgesloten geweest voor vrachtverkeer, zoals de Hollandse Brug (2007), bruggen over het Twentekanaal en de Elburgerbrug (2016).”

’Zure vruchten’

Volgens Bouwend Nederland is er de afgelopen jaren te veel bezuinigd op het onderhoud van onze wegen, bruggen en viaducten. „Daar plukken we nu de zure vruchten van. Het is dus goed dat de nieuwe minister van Infrastructuur zo voortvarend aan de slag is gegaan en gehoor geeft aan de oproep om structureel onze kunstwerken te onderhouden.”

Algemeen directeur Machiel van der Kuijl van de logistieke ondernemersvereniging Evofenedex is ook niet verrast. „We weten al lang dat er minimaal 1 miljard euro extra per jaar nodig is om de kwaliteit van onze infrastructuur op peil te houden. Het kabinet is in het regeerakkoord hier deels aan tegemoet gekomen door 3 miljard euro voor extra infrastructuur investeringen vrij te maken. “Dat is, hoeveel het ook klinkt, niet genoeg om ook het onderhoud van Rijkswegen, in Noord-Holland, maar ook de rest van Nederland op orde te houden. Daarvoor moet er structureel 350 miljoen euro per jaar extra begroot worden” aldus Van der Kuijl.

„Het onderzoek onderschrijft onze angst dat er veel meer zwakke plekken in onze infrastructuur zitten en er dus veel meer plotselinge afsluitingen dreigen.”