Nieuws/Binnenland

Reiswereld: zorgen over meivakantie op Schiphol

Schiphol: Grote drukte of chaos?

Wordt het een stressvol begin van de vakantie of zijn alle problemen op Schiphol opgelost?

Wordt het een stressvol begin van de vakantie of zijn alle problemen op Schiphol opgelost?

Foto Hollandse Hoogte

Schiphol - Vliegtoeristen, luchtvaart en reiswereld houden hun hart vast, nu de drukke meivakantie met rasse schreden nadert. De vraag is hoe Schiphol de enorme stroom reizigers in piekuren gaat opvangen. De ellenlange wachttijden en vertragingen vorig jaar staan velen nog vers in het geheugen.

Wordt het een stressvol begin van de vakantie of zijn alle problemen op Schiphol opgelost?

Wordt het een stressvol begin van de vakantie of zijn alle problemen op Schiphol opgelost?

Foto Hollandse Hoogte

Toen was het vaak chaos, nu heeft Schiphol volgens directeur Operations Miriam Hoekstra genoeg extra maatregelen getroffen om herhaling van de ergste problemen eind april en in het hoogseizoen te voorkomen.

„We zetten alles op alles om deze zomer in goede banen te leiden. Alle securitypoorten zijn op de drukste momenten open, inclusief die voor small bags only, we zetten extra personeel in om passagiers wegwijs te maken en snel naar de juiste doorgangen te verwijzen, en we kunnen de reizigersstromen beter voorspellen en sturen.”

De paspoortcontrole heeft Schiphol niet zelf in de hand. Dat is aan de marechaussee en die is pas volgend jaar volledig op sterkte met een paar honderd extra controleurs. De luchtvaartmaatschappijen en hun afhandelaars moeten de incheckbalies en bagageafgiftepunten voldoende bezetten in de piekuren.

Toch zijn er ook twijfels over de bezetting elders op Schiphol. „Wij maken ons grote zorgen. Er zijn op de uitdijende luchthaven te weinig handjes en de werkdruk neemt toe. Vooral nu 2.700 onbenutte vluchten uit de winter extra worden overgeheveld naar de zomer. Dat zijn wel een half miljoen meer passagiers”, zegt Leen van der List van FNV Schiphol.

Meidrama

Na het meidrama in 2017 heeft Schiphol volgens voorzitter Frank Allard van luchtvaartkoepel Barin keihard toegezegd dat dit niet opnieuw zal gebeuren. „Daar houden we de luchthaven aan. We rekenen erop dat de lessen zijn geleerd”, laat hij weten.

Schiphol investeerde afgelopen jaren te weinig in de infrastructuur, terwijl het aantal reizigers sterk doorgroeit. Er moet dit jaar daarom weer verbouwd worden. Experts vrezen een ’bouwinfarct’. Zo gaat vertrekhal 1 op de schop, wordt P3 lang parkeren uitgebreid en worden meer in- en uitgangen gemaakt bij het ondergrondse treinstation van Schiphol. Ook wordt een nieuwe A-pier gebouwd.

KLM verwacht deze zomer extra druk op de operatie. „We gaan er vanuit dat Schiphol zijn zaakjes op orde heeft gebracht voor een ongestoorde vluchtuitvoering”, aldus de KLM-woordvoerder.

Overstappende reizigers

Omdat KLM veel overstappende reizigers heeft, is de maatschappij kwetsbaar voor verstoringen. „Te grote drukte kan ervoor zorgen dat reizigers hun aansluitingen missen. Dat willen we natuurlijk altijd voorkomen.”

Vakantievliegers als TUI bieden Schiphol aan meer actuele informatie te delen, zodat passagiers beter kunnen doorstromen. Online inchecken wordt bijvoorbeeld al gestimuleerd. Transavia vraagt passagiers om ruim op tijd op de luchthaven aanwezig te zijn.

Hoekstra: „Maar niet te vroeg, want dan zit iedereen elkaar in de weg. Ondanks alle maatregelen zal het soms weer erg druk worden in de terminals. De medewerkers bij de securitychecks zijn getraind om mensen snel te laten doorstromen, maar veiligheid gaat voor alles. Passagiers kunnen zelf ook bijdragen met weinig handbagage zonder spullen die niet door de scans komen. Controleer vooraf altijd de juiste vlieg- en meldtijd.”

Polderbaan

Luchtverkeersleiding Nederland denkt alle vluchten deze zomer goed te kunnen afhandelen. „Het onderhoud aan de Polderbaan is op 15 april klaar, zodat we alle banen in de meivakantie kunnen inzetten volgens de regels. Wij zijn voorbereid op de zomerdrukte.”

Bijkomend probleem is dat honderden operationele medewerkers volgens klokkenluiders, die anoniem willen blijven, alarm slaan over de slechtere werksfeer op Schiphol. „Door reorganisaties weet niemand meer waar hij of zij precies aan toe is”, klagen ze.

De Vereniging Personeel Schiphol VPS erkent de vele signalen van onvrede, maar verwijst naar de ondernemingsraad. Die wil echter ondanks verzoeken van deze krant geen commentaar geven.

„Een aantal medewerkers heeft zorgen geuit. Dergelijke geluiden worden direct opgepakt met de OR. Wij gaan in gesprek, hoewel we niet alle kritiek delen”, aldus de zegsman van Schiphol.

Bekijk meer van