Nieuws/Wat U Zegt

’Mammoetwet leidde teloorgang in’

ANP

De teloorgang van het onderwijs is allemaal begonnen halverwege de jaren zestig bij de invoering van de Mammoetwet, stelt Jan Muijs vast. Alles moest ineens anders. Rekensystemen werden omgegooid. Wie is er toen niet groot gebracht met staartdelingen?

ANP

Het is triest gesteld met het Nederlands onderwijs. Zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs behoren we niet langer meer tot de internationale top. Duizenden kinderen verlaten nu de school zonder voldoende kennis van lezen en rekenen. Met als gevolg dat die kinderen nauwelijks in staat zijn een goede vervolgopleiding te volgen.

Het is allemaal begonnen halverwege de jaren zestig bij de invoering van de Mammoetwet. Alles moest ineens anders. Rekensystemen werden omgegooid. Wie is er toen niet groot gebracht met staartdelingen? Rekenmachines waren altijd verboden geweest. Die mochten voortaan wel gebruikt worden. Met het gevolg dat ze niets meer uit het hoofd kunnen.

De kassa’s in de supermarkten zouden niet eens meer allemaal bemand kunnen worden als de kassa niet zelf aangaf hoeveel wisselgeld ze terug moeten geven. Het digitale betalen bleek toen een grote zegen.En dan heb ik het nog niet eens over het ontstellend lerarentekort. De conclusie luidt dan ook, dat er helemaal geen voortgang meer zit in het onderwijs. De machine is volledig vast gelopen. Het bedrijfsleven wordt hier de dupe van. Volwaardige en goed opgeleide arbeidskrachten zijn steeds minder te krijgen. Met alle gevolgen vandien. Hoe nu verder? Ja, dat vraag ik me ook af.

Jan Muijs, Tilburg