Nieuws/Binnenland
1911456886
Binnenland

Deadline Betuweroute steeds verder uit zicht

Het Duitse deel van de Betuweroute is vier jaar later klaar dan eerder gemeld.

Het Duitse deel van de Betuweroute is vier jaar later klaar dan eerder gemeld.

Den Haag - Het Duitse deel van de Betuweroute zal ’niet voor 2026’ zijn afgerond. Dat slechte spoornieuws moet staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer melden.

Het Duitse deel van de Betuweroute is vier jaar later klaar dan eerder gemeld.

Het Duitse deel van de Betuweroute is vier jaar later klaar dan eerder gemeld.

Haar voorganger staatssecretaris Dijksma kreeg eerder al van de Duitsers te horen dat de eerder genoemde deadline van ingebruikname (2022) uit zicht was verdwenen. Hoe groot de vertraging zou zijn, was echter nog onbekend.

Van Veldhoven laat nu weten dat er voor het jaar 2026 geen extra goederentreinen tussen Nederland en Duitsland kunnen rijden, omdat de Duitsers de benodigde vergunningen voor die tijd niet rond krijgen.

De Duitse bouwwerkzaamheden zijn nodig om tussen de haven van Rotterdam en het Italiaanse Genua meer treinen te laten rijden. Op het Duitse deel wordt er daarvoor extra spoor aangelegd, het zogeheten Derde Spoor, waardoor goederentreinen van personentreinen van elkaar kunnen worden gescheiden.

Nederland ligt met haar deel van de spooruitbreiding op koers. De werkzaamheden moeten ervoor zorgen dat er dagelijks 160 treinen per dag de grens met Duitsland kunnen passeren. Nu zijn dat er nog 110 per dag.