Nieuws/Binnenland

Tips, trends en trucs

Stress kan de (kerst)boom in!

— Een derde van de Nederlanders trekt er dit weekend op uit om een kerstboom te kopen en te versieren. Een onderschatte gebeurtenis die wat mentale voorbereiding vereist. Experts tippen de beste bomen, laatste trends en trucs om het gezellig te houden.

Van alles en nog wat in de boom, zo hoort het dit jaar. De takken zijn bijna niet meer te zien en dat is nu net de bedoeling.

Van alles en nog wat in de boom, zo hoort het dit jaar. De takken zijn bijna niet meer te zien en dat is nu net de bedoeling.

ALDO ALLESSIE

Van alles en nog wat in de boom, zo hoort het dit jaar. De takken zijn bijna niet meer te zien en dat is nu net de bedoeling.

Van alles en nog wat in de boom, zo hoort het dit jaar. De takken zijn bijna niet meer te zien en dat is nu net de bedoeling.

ALDO ALLESSIE

Eén misverstand wil de voorzitter van de Nederlandse Kerstbomen Vereniging (NKV) maar meteen uit de wereld helpen. „Kerstbomen zijn sparren, géén dennen”, zegt Gerard Krol. „De Nordmann, de Omorika, en de Fraser: stuk voor stuk sparren.”

Dat gezegd hebbende geeft hij graag toelichting over de stand van zaken in kerstbomenland. Hij schat dat een derde van de Nederlandse huishoudens dit weekend een boom aanschaft. Zeventig procent van die 2,3 miljoen bomen is gewoon gekweekt in eigen land.

Het valt Krol op dat ook jonge mensen dit jaar overstappen van de kunstboom naar een echte. Een goede zaak, vindt hij. Niet alleen omdat hij voorzitter is van de NKV, ook omdat het beter is voor het milieu. Bovendien produceert de Nederlandse boom onze zuurstof, vangt fijn stof op en biedt bovendien een schuilplaats aan konijnen en reeën.

De inrichting van de boom daarentegen is een stuk minder milieubewust. Versiering is dit jaar over de top, merken inkopers van warenhuis De Bijenkorf. Kraanvogels, scooters, donuts, dubbeldekkers, ijsjes, paillettenballen en dan het liefst ook nog allemaal glimmend. De boom is een bonte verzameling.

„De trend werd vorig jaar voorzichtig ingezet. Nu is de vrolijke boom gemeengoed”, zegt een voorlichter van het warenhuis. „Alles mag. Niemand kijkt meer raar op van een roze flamingo in de boom. Het Engelse gezegde less is more gaat dit jaar niet op. Het omgekeerde geldt eerder: more is more.”

Het is oppassen met één kleur ballen en de standaardverlichting. De versiering moet niet te serieus zijn, volgens de Bijenkorf-voorlichter. En daar hoeven mensen heus geen exorbitante bedragen aan uit te geven, benadrukt ze. „Combineer wat je al hebt met eventuele nieuwe producten.”

Het creëren van de perfecte boom is niet aan iedereen gegeven, besefte Bram Serré drie jaar geleden. Hij richtte een kerstbomenservice op en levert naar eigen zeggen de Rolls Royce onder kerstbomen gedecoreerd en wel thuis af. Ophalen is ook inbegrepen in het pakket.

De prijs is afhankelijk van de decoratie. Hoe meer versiering, hoe duurder de boom. Serré begint met prijzen vanaf 330 euro. Het bedrag kan oplopen tot 1100 euro. „Dan krijg je de grootste boom, met de meeste decoratie. Een arbeidsintensieve klus: hoe meer versiering, hoe langer het inrichten van de boom duurt.”

Meer klanten van Serré kiezen dit jaar voor de middeldure boom en kijken verlekkerd naar een product dat ze voorheen ’overdreven Amerikaanse toestanden’ noemden. Wie een beetje wil besparen, doet een greep uit oude voorraden en laat die aanvullen door de luxe kerstbomenservice, merkt Serré.

Ook hij merkt dat mensen groot willen uitpakken. Ze vragen om poederroze gekleurde bomen, helemaal bronzen versiering, of een boom met denimblauwe uitstraling. Het kan allemaal, volgens creatief brein Angela van de kerstbomenservice. „Het enige dat écht niet kan, is géén aandacht geven aan je boom.”