1938476
Binnenland

’Weinig klachten over etnisch profileren’

DEN HAAG - Bij de politie zijn het afgelopen jaar 46 klachten binnengekomen van mensen die zeggen dat ze etnisch zijn geprofileerd, dat wil zeggen: door de politie gecontroleerd puur op basis van hun huidskleur. Dat is weinig, gemeten naar de tienduizenden controles die de politie jaarlijks doet, zegt Peter Slort, die bij de politie diversiteit in zijn portefeuille heeft.

Sinds een jaar kunnen mensen via de politieapp een klacht indienen over mogelijke etnische profilering. Een klacht wordt afgehandeld door de afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten (VIK) van de betreffende politie-eenheid. De opzet is dat de klager en de betreffende politieagent met elkaar in gesprek gaan.

Van de 46 klachten zijn er acht om uiteenlopende redenen niet behandeld. Van de resterende 38 zijn er 31 via een gesprek opgelost. De zeven klachten die overbleven, kwamen terecht in fase twee. Daarbij buigt een onafhankelijke klachtencommissie zich over de zaak. Vijf daarvan zijn nog in behandeling, een is opgeschort en een is alsnog naar tevredenheid afgehandeld.

Slort zegt tevreden te zijn met de app, omdat die inzicht geeft in de omvang van het probleem. „Maar iedere klacht is er natuurlijk een te veel”, voegt hij toe.