Nieuws/Binnenland

Veel fatale ongevallen met elektrische fiets

Meeste doden op de fiets, niet in auto

De twee fietsvriendinnen mevrouw An Termaat (l.) en mevrouw Joke van Looyengoed uit Ermelo.
1 / 2

De twee fietsvriendinnen mevrouw An Termaat (l.) en mevrouw Joke van Looyengoed uit Ermelo.

Frans Paalman

Den Haag - Voor het eerst zijn in het verkeer meer fietsers dan automobilisten om het leven gekomen. Vooral onder ouderen vallen rake klappen: maar liefst twee derde van de dodelijke fietsslachtoffers was vijfenzestigplusser.

De twee fietsvriendinnen mevrouw An Termaat (l.) en mevrouw Joke van Looyengoed uit Ermelo.
1 / 2

De twee fietsvriendinnen mevrouw An Termaat (l.) en mevrouw Joke van Looyengoed uit Ermelo.

Frans Paalman

Vorig jaar kwamen 201 automobilisten om in het verkeer, 30 minder dan in 2016. Ook het totale aantal verkeersdoden daalde, van 629 naar 613. Maar onder fietsers steeg het aantal slachtoffers juist, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Het aantal groeide van 189 naar 206, het hoogste aantal in tien jaar tijd.

Opvallend is dat meer dan een kwart (57) van de fietsers hun fatale ongeval kreeg op een e-bike.

’Ik durf niet meer’

Mevrouw Van Looijengoed uit Ermelo houdt het dan ook voor gezien. „Ik durf niet meer”, zegt de 71-jarige. „Ik ben in het verleden tot drie keer toe gevallen en er gelukkig zonder ernstige verwondingen vanaf gekomen. Maar ik ga het noodlot niet tarten. Ik stap dan ook niet meer op de fiets, uit angst dat het de volgende keer niet goed afloopt en er net een auto over me heenrijdt. Nee, dan voel ik me heel wat veiliger in de Volvo naast mijn man Jan, die mij overal naartoe rijdt.”

Het aantal verkeersdoden is voor het eerst sinds 2014 weer gedaald. Automobilisten raakten minder vaak betrokken bij een fataal ongeluk, terwijl het aantal fietsdoden juist steeg.

’Snelheidsverschil op fietspad groot’

„De stijging onder fietsers is verrassend en door de toename van de elektrische fiets ook wel enigszins te verklaren omdat er met hogere snelheden gereden wordt”, constateert onderzoeker Tanja Traag van het CBS. „Twee derde van alle fietsdoden was 65 jaar of ouder. Ook afgezet tegen de bevolkingsomvang is dit een relatief groot aandeel. Zeker ook omdat deze groep de minste fietskilometers maakt.”

„De daling onder automobilisten heeft alles te maken met het veiliger worden van voertuigen die op de weg komen”, stelt Traag. „Airbags, goede kooiconstructies en steeds meer technische hulpmiddelen aan boord maken het veiliger. Bovendien zie je dat maatregelen tegen smartphonegebruik kennelijk ook helpen. Wat dat betreft is de daling van 35 naar 26 dodelijke slachtoffers onder jonge automobilisten misschien wel te verklaren.”

’We zijn geschrokken’

„Wij zijn geschrokken van de cijfers”, zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland (VVN). „Het is zorgwekkend dat het aantal autododen is ingehaald door het aantal fietsdoden. En dat in fietsland nummer 1, waar met name de oudere fietser de dupe is.”

VVN vindt dat er meer aandacht moet komen voor het verbeteren van de fiets-infrastructuur in met name de grote steden en het bevorderen van een goed samenspel tussen de verschillende verkeersdeelnemers. Stomphorst: „Je ziet door de fietsevolutie grote snelheidsverschillen op het fietspad met alle gevolgen van dien. Ook zien we dat senioren moeite hebben met het evenwicht op de fiets. Het gaat bij hen dan ook in de meeste gevallen om eenzijdige ongevallen, waarbij de afloop fataal is.”

’Ze krijgen mij er niet vanaf’

Ze heeft twee maanden terug een nieuwe kunstknie gekregen, maar de bijna 82-jarige An Termaat uit Ermelo heeft de eerste honderd kilometer al weer op haar elektrische fiets afgelegd. „Ze krijgen mij daar niet vanaf. Fietsen is mijn lust en leven en maakt dat ik overal naartoe kan komen.”

„Ik heb geen rijbewijs, dus de fiets is heel belangrijk voor mijn mobiliteit. Ik ben nu van niemand afhankelijk en kan in een straal van enkele tientallen kilometers overal komen. En tegenwoordig een stuk sneller, want de elektrische fiets is wat dat betreft een verademing”, aldus de krasse senior.

Een keer liep het niet goed af met de Ermelose: „Ik reed met een behoorlijke snelheid op het fietspad toen ik ineens moest remmen. Ik kneep in beide handremmen en pats, boem daar lag ik. Maar gelukkig deed lichamelijk alles het nog en was de fiets niet stuk. Ik ben daarna gewoon doorgefietst en maak nog altijd zonder angst mijn kilometers. En natuurlijk let ik goed op de gevaren die je als fietser kwetsbaar maken...”