1974016
Binnenland

BETA eist:

’Vast nummerbord verplicht bij APK’

Het vastzetten van kentekenplaten met popnagels om diefstal te voorkomen moet verplicht worden bij de APK. Als het aan Belangenvereniging Tankstations (BETA) ligt wordt zo een grote slag geslagen bij de aanpak van benzinediefstal. En volgens de club werkt het ook om het aantal ramkraken te verminderen.

Er wordt onderscheid gemaakt in drie types benzinedieven: de doorrijders, die geconfronteerd met hun diefstal beweren te zijn ’vergeten’ te betalen (zo’n 900 per maand denkt de BOVAG), de kloppers: die zich aan het einde van de maand op de broek kloppen en beweren hun portemonnee te zijn vergeten, en de kentekendieven. Met name die laatste groep is een groot risico, vindt Ewout Klok van de BETA: „De eerste categorieën zijn vaak nog redelijk onschuldig. Maar wie zich met een vals kenteken op de weg bewust voordoet als iemand anders, kan iets anders in zin hebben.” Hij doelt daarmee op ramkraken.

Door een nieuw systeem is het voor pomphouders nu al makkelijker om benzinedieven met valse platen te ontmaskeren. Door dat nieuwe systeem krijgt de tankhouder een seintje als iemand bij de pomp in een auto-kenteken-combinatie rijdt die niet klopt volgens het RDW-register: een kenteken dat geregistreerd staat als zwarte Volkswagen maar in een rode Opel zit, bijvoorbeeld. Dan kan de pomp worden afgesloten.

Fraude voorkomen

Een andere manier om fraude te voorkomen is het zo stevig vastzetten van de kentekenplaten, dat ze niet meer kunnen worden gestolen.

Afgelopen week startte de BOVAG in Utrecht met de actie ’zet mij vast’. In de Domstad worden jaarlijks 700 kentekenplaten gejat, die voor dit soort doeleinden kunnen worden gebruikt. Om bewustzijn te creëren wil de garagehoudersvereniging zoveel mogelijk kentekens vastzetten. „Het is een heel simpele en effectieve maatregel”, legt Tom Huyskens uit. Afgelopen week verzegelde burgemeester Jan van Zanen van Utrecht de eerste nummerplaten.

De BETA zou dus zelfs willen dat het een verplicht nummer wordt bij de APK-keuring. „In Nederland zijn kentekens auto-gebonden, en worden ze er pas afgehaald als de auto wordt geëxporteerd of gesloopt”, vertelt hij. „Het kost misschien een paar euro per auto, maar als je kentekenplaten worden gestolen kost het je nog meer.”

’Gat in de auto boren’

Een verplichting gaat de BOVAG te ver. Die wil vooral mensen alert maken op de ’makkelijke en effectieve oplossing’. „Het blijft daarbij een eigen verantwoordelijkheid en beslissing van de voertuigeigenaar. Er zouden redenen kunnen zijn om dat niet te doen: als je verwacht dat je de auto gaat exporteren, of er niet op zit te wachten om een gat in de auto te boren.”

Landelijke cijfers over het aantal kentekendiefstallen worden niet door de politie bijgehouden. Het aantal benzinediefstallen wel, en dat zou de laatste tijd exponentieel hard zijn gestegen. Dat beeld is echter vertekend, omdat sinds oktober wordt gewerkt met een nieuw systeem: het Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (Soda) dat automatisch een incassoprocedure start nadat een pomphouder aangifte heeft gedaan. Daardoor is het aantal meldingen fors omhoog gegaan.