Nieuws/Binnenland
1975527955
Binnenland

Reizigers weer welkom op Schiphol, nog wel drukte en vertraging

Reizigers in een vertrekhal van Schiphol.

Reizigers in een vertrekhal van Schiphol.

SCHIPHOL - Reizigers kunnen zaterdag weer ’gewoon’ naar Schiphol komen. Volgens de luchthaven moeten mensen wel rekening houden met drukte en eventuele vertragingen of annuleringen. Vanwege een staking door KLM-medewerkers liepen eerder op de dag de vertrekhallen vol. Schiphol riep mensen op niet meer te komen. Touroperators TUI, Corendon en Sunweb legden die oproep echter naast zich neer en noemden de oproep „ongenuanceerd en onnodig.” De vakantiegiganten opereren veelal vanuit vertrekhal 3 en die was en is goed bereikbaar. Ook hun vluchten vertrokken gewoon.

Reizigers in een vertrekhal van Schiphol.

Reizigers in een vertrekhal van Schiphol.

Nu de wilde staking door bagagepersoneel van KLM is afgelopen, zit er ook weer wat meer beweging in de rij. Dat zegt een woordvoerder van Schiphol. Hij benadrukt dat de impact van de acties in combinatie met de toch al verwachte drukte nog wel een tijd te merken zal zijn op de luchthaven. Inmiddels zijn de rijen buiten de luchthaven geslonken, maar reizigers op de luchthaven moeten soms uren wachten op hun bagage.

Binnen wordt voor de zoveelste keer omgeroepen dat het zeer druk is en dat het KLM spijt. Als vervolgens door de vertrekhal schalt dat mensen op tijd bij de gate moeten zijn, klinken in de lange rijen die ook vanmiddag nog ’Departures’ domineren, smalende opmerkingen.

"Er wordt ook niet ’omgekeken’ naar alle mensen in de rij"

Ook voor een aantal Telegraaf-lezers is het rond 15.00 uur nog steeds volstrekt onduidelijk wat ze kunnen verwachten. Stephan zegt: „Voor de mensen waarvan de vluchten zijn geannuleerd komt hulp maar moeizaam op gang. Ikzelf ervaar het als onvoldoende crisismanagement. Er wordt ook niet ’omgekeken’ naar alle mensen in de rij.”

Ook Patrick weet niet wat hij ervan moet denken: „Te belachelijk voor woorden. We krijgen geen informatie. Geen enkele KLM-medewerker weet wat . Het enige wat ik te horen krijg is ’ga maar naar huis’.” Hij beschrijft ook dat hij meer dan vijf uur in de rij heeft gestaan: „Een flesje water zou welkom zijn…”

Langere wachttijden

Schiphol weet nog niet wanneer de achterstanden op de luchthaven ingelopen zullen zijn. Reizigers moeten nog steeds rekening houden met langere wachttijden. De luchthavenexploitant had vanwege de drukte passagiers eerder al opgeroepen ruim op tijd te komen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor reizigers die zondagmorgen op vakantie gaan. In plaats van de gebruikelijke twee uur vooraf wordt bepaalde reizigers geadviseerd drie uur voor vertrek te komen.

’Erg druk’

Voor de ingang van een van de vertrekhallen nog steeds een lange rij met honderden mensen. De hal is via slechts één ingang te bereiken. Binnen is het nog steeds erg druk. Personeel van Schiphol informeert mensen, veel gezinnen met kinderen, en wijst hen de weg.

Personeel van KLM legde zaterdagmorgen het werk neer uit onvrede over de werkdruk en de aankondiging van het bedrijf werk uit te willen besteden. De KLM-afhandelaars vallen als enige niet onder een sectorbrede cao voor personeel dat zich onder andere bezighoudt met de afhandeling van vracht en bagage. Na een gesprek met de directie, zijn medewerkers weer gelijk aan het werk gegaan.