Nieuws/Binnenland

Geen bus en trein door staking streekvervoer

Een eenzame reiziger bij het busstation Jaarbeurs wacht tevergeefs op vervoer tijdens de landelijke staking van het regiovervoer.

Een eenzame reiziger bij het busstation Jaarbeurs wacht tevergeefs op vervoer tijdens de landelijke staking van het regiovervoer.

ANP

UTRECHT - Reizigers die met de streekbus of regionale trein op pad willen, moeten maandag op zoek naar een alternatief. Vanwege een staking rijden in het hele land vrijwel geen streekbussen en regionale treinen. De vakbonden FNV en CNV willen met de 48-uursstaking hun eisen voor een nieuwe cao voor de werknemers bij de regionale vervoersbedrijven kracht bijzetten.

Een eenzame reiziger bij het busstation Jaarbeurs wacht tevergeefs op vervoer tijdens de landelijke staking van het regiovervoer.

Een eenzame reiziger bij het busstation Jaarbeurs wacht tevergeefs op vervoer tijdens de landelijke staking van het regiovervoer.

ANP

Volgens vakbond FNV knijpen de werkgevers de chauffeurs al jaren uit. ,,De rijtijden worden steeds krapper en er is geen tijd voor pauzes. We willen keiharde afspraken in de cao”, stelt FNV-bestuurder Paula Verhoef. Hanane Chikhi (CNV) wijst erop dat betere afspraken over loon, werkdruk en plaspauzes ook van belang zijn voor de veiligheid van, en de service aan, de reizigers. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) probeerde via de rechter de staking te voorkomen, maar van de rechter mocht de actie doorgaan. De staking in het streekvervoer eindigt dinsdagavond.

De cao voor het streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers. Het stadsvervoer in Amsterdam (GVB), Den Haag (HTM) en Rotterdam (RET) valt niet onder de actie. Zij hebben een andere cao.

Het is de tweede keer dit jaar dat er acties zijn in het streekvervoer. Op 4 januari reden er door acties voor een betere cao ook nauwelijks streekbussen en regionale treinen.

De werkgevers zijn niet blij met de actie. ,,Ons vertrouwen in de vakbonden is ernstig geschaad. We hadden een resultaat: 8,3 procent loonsverhoging en goede afspraken over de werkdruk en werkgelegenheidsgarantie. Daar hadden we met elkaar voor getekend en zelfs het glas op geheven'', aldus een woordvoerster van de VWOV (Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer) maandag.

Volgens de VWOV is het draagvlak voor de staking onder het personeel minder groot dan de bonden suggereren. ,,In sommige plaatsen wordt wel gereden. Onze collega’s op de bus vragen zich af wat de bonden aan het doen zijn. In het hele land zijn voor deze twee dagen opvallend veel verlofaanvragen. Hieruit maken we op dat veel collega’s niet bij de staking betrokken willen worden.''