Nieuws/Binnenland

Dinsdagmiddag grote demonstratie

’Streekstaking ov kost 6 miljoen’

Door Paul Eldering

In Heerlen wacht een mevrouw op een bus die niet komt. In het hele land ligt het streekvervoer plat door stakend personeel.

In Heerlen wacht een mevrouw op een bus die niet komt. In het hele land ligt het streekvervoer plat door stakend personeel.

Foto ANP

Den Haag - Ook dinsdag staken buschauffeurs en treinmachinisten in het streekvervoer de hele dag door. Vanmiddag is er een grote demonstratie in Den Haag. „We eisen minder strakke rijtijden, genoeg pauzes en soepeler werkroosters en ook meer loon”, zegt chauffeur Bert Groot in Almere.

In Heerlen wacht een mevrouw op een bus die niet komt. In het hele land ligt het streekvervoer plat door stakend personeel.

In Heerlen wacht een mevrouw op een bus die niet komt. In het hele land ligt het streekvervoer plat door stakend personeel.

Foto ANP

Volgens vakbond FNV was de staking gisteren geslaagd. „Zo’n 85 procent van het personeel doet landelijk mee om werkgevers te dwingen betere arbeidsomstandigheden door te voeren. Hoewel ze actievoerders soms proberen te intimideren en dwars te zitten met werkwilligen en uitzendkrachten, houden we stug stand. Bijna alle bussen liggen plat”, aldus Groot.

Voorzitter Fred Kagie van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer, waarbij Arriva, Connexxion, EBS, Keolis en Qbuzz zijn aangesloten, heeft een heel ander verhaal.

Fiasco

„Die staking is een fiasco. Een derde van de chauffeurs heeft verlof opgenomen om niet mee te hoeven doen. Wij schatten dat circa 40 procent van de bussen en treinen rijdt. Het draagvlak om reizigers te duperen wordt minder.”

Volgens Kagie heeft het vertrouwen in de bonden een flinke deuk opgelopen. „We hadden al in januari een cao-akkoord. Dat kon ik verdedigen bij onze vervoerders, maar blijkbaar weten FNV en CNV niet namens wie ze onderhandelen.”

Zinloze acties

Hij is bereid weer om de tafel te gaan om de puntjes op de i te zetten met duidelijker afspraken. „Dan moeten deze zinloze acties wel direct ophouden. Die leiden voor ons alleen al deze twee dagen tot 6 miljoen euro schade. Wij hebben nooit de kans gekregen het akkoord goed uit te voeren”, aldus Kagie.

Chauffeur Groot klaagt over bewuste ondermijning van collegialiteit onder werknemers door vervoersbedrijven. „Dat is nooit een strategie die succes heeft. Tweedracht bij het personeel is wel het laatste wat een onderneming moet willen”, meent hij.

Stakers hebben volgens Groot de inspectie ingeschakeld om streekvervoerders te verhinderen ’illegale busritten’ door te drukken tijdens de acties. „Ze willen hun ballen tonen, maar daar zijn wij niet van onder de indruk”, laat hij vanuit Almere weten.

Lees meer over