Nieuws

STARTER VAN DE WEEK Efficiënt werken met 5miles

Elke dag iets nieuws leren

Chris van Voorden (l.) en Sjoerd Boonstra dagen werknemers elke dag opnieuw uit.

Chris van Voorden (l.) en Sjoerd Boonstra dagen werknemers elke dag opnieuw uit.

Amaury Miller

Amsterdam - Programma’s als Excel en PowerPoint maken het uitvoeren van veel taken een stuk efficiënter, maar professionals binnen traditionele grootbedrijven hebben niet altijd de mogelijkheid deze vaardigheden te leren. De online leermethode van 5miles springt in dat gat.

Chris van Voorden (l.) en Sjoerd Boonstra dagen werknemers elke dag opnieuw uit.

Chris van Voorden (l.) en Sjoerd Boonstra dagen werknemers elke dag opnieuw uit.

Amaury Miller

Gebruikers worden iedere dag uitgedaagd met een vijf minuten durende opdracht die binnen hun daadwerkelijke werksituatie past. Van tevoren worden functie, niveau en doel vastgesteld. Een algoritme bepaalt het leerpad en voegt zich naar de snelheid waarmee de stof wordt opgepikt. ,,Zo krijgen zij de inzichten die ze nodig hebben om sneller en slimmer met data te werken en resultaten te presenteren”, aldus mede-oprichter Chris van Voorden.

Initiator Sjoerd Boonstra constateerde als consultant dat werknemers met enthousiasme nieuwe vaardigheden aanleerden. Taken die uren in beslag namen konden ineens binnen 20 minuten worden afgevinkt. Dat moest ook online kunnen.

,,Het volgen van dagenlange trainingen heeft weinig effect. Meestal wordt slechts 20% van de informatie onthouden”, licht Van Voorden toe. In zijn vorige functie bij een grote bank sprak ondernemerschap, strategie en internationale groei hem het meeste aan en hij wilde dit voor zichzelf gaan opzetten. Via via hoorde hij over de plannen van Boonstra, die iemand zocht om zijn visie handen en voeten te geven.

De heren gingen samen om tafel en ze verruilden al snel hun vaste banen definitief voor het ondernemerschap. In 2015 lanceerden zij hun ‘5 minuten leersysteem ’. Een week later klopte de eerste klant aan en na een jaar haalden ze via private investeerders bijna een half miljoen euro op.

,,In principe is het programma geschikt voor iedere branche, al zie je momenteel de beste match met werknemers met een financiële achtergrond”, vertelt Van Voorden. Klanten zijn banken, verzekeraars, consultancykantoren en multinationals, zoals ABN-AMRO, Heineken, en KPMG.

Door kwalitatieve data zoals maandrapportages kan de impact van de leermethode worden gemeten. ,,Zo zien we welk soort professionals bepaalde programma’s interessant vinden en kunnen we daar à la Netflix op inspelen.”

Het team bestaat voornamelijk uit ontwikkelaars van de leerprogramma’s die deels tot stand komen via feedback van gebruikers. In een volgende fase wil 5miles het aanbod uitbreiden met programma’s als SAS, PowerBI en Outlook.

Ook het buitenland roept. ,,We hebben een pilot in Frankrijk gedraaid en hebben een man in Uganda zitten, maar eerst willen we het product schaalbaar maken.” De heren hebben letterlijk de AEX-index erbij gepakt en zijn vanaf de A koude acquisitie gaan doen. ,,We zijn inmiddels op de helft en hebben er tien binnengehaald. Dat geeft de ondernemer moed.”