Nieuws/Binnenland

‘Twaalf nieuwe locomotieven leasen’

NS maakt werk van sneltrein Berlijn: twee uur tijdwinst

Roger van Boxtel

Roger van Boxtel

ANP

AMSTERDAM - NS gaat twaalf nieuwe Siemens-locomotieven leasen, die met 200 km/u zowel over Nederlands als Duits spoor kunnen rijden. ,,Het doel is vanaf 2020 een supersnelle intercity tussen Amsterdam en Berlijn in te zetten, die de reistijd aanzienlijk verkort.”

Roger van Boxtel

Roger van Boxtel

ANP

Dat zegt NS-topman Roger van Boxtel. ,,Het is van groot belang dat wij deze stap nu echt nemen. Met deze locs hoeven we ze niet meer te wisselen aan de grens. Dat is een belangrijke voorwaarde om deze sneldienst van de grond te krijgen.”

NS wil in overleg met Deutsche Bahn en beide overheden ook het aantal stops op de 650 km lange route bijna halveren. Dan zou de reistijd van nu zeseneenhalf uur kunnen worden teruggebracht met twee uur. ,,Zo wordt de trein een beter alternatief voor het vliegtuig”, aldus Van Boxtel.

Locomotiefwissel

Het is volgens hem noodzakelijk om de tijdrovende locomotiefwissel aan de grens te schrappen. NS heeft het initiatief genomen om alle knelpunten weg te nemen, ,,maar dat zal nog wel wat tijd kosten.”

De intercity Berlijn wordt door DB en NS gezamenlijk geëxploiteerd. NS heeft vandaag besloten de aanbesteding voor het leasen definitief te starten, zodat de sneltrein gefaseerd kan worden ingevoerd. NS heeft twaalf energiezuinige Vectron-locs van Siemens op het oog. Die rijden al in Duitsland en Tsjechië. Ze moeten de huidige locs uit de jaren 90 vervangen.

Topprioriteit

Volgens Van Boxtel is het met een snelle treinverbinding naar Brussel, Parijs, Frankfurt en Londen ook gelukt. ,,Daarom moet dit naar Berlijn ook lukken, ondanks dat er geen volledige hogesnelheidslijn ligt.”

Ook wil NS met DB topprioriteit geven aan het ontwerp van een nieuwe dienstregeling, zodat de IC Berlijn niet meer zo vaak hoeft te wachten op nationale en regionale treinen.